Beszünteti az Apple TV és a Google Chromecast értékesítését felületein október 29-től az Amazon. A lépés hátterében az áll, hogy a világ egyik legismertebb és legnagyobb forgalmú webáruházát működtető vállalat ezzel saját médialejátszója, a Fire TV és a Fire TV Stick piaci esélyeit szeretné javítani. A döntés ugyanakkor komoly kockázatokat is rejt, és nem csak a riválisok várható reakciói miatt, de a fogyasztók reagálása miatt is, hiszen így nem juthatnak hozzá az online felületen azt, amit szeretnének. Az Amazonon a legnagyobb értékesítést produkáló elektronikai termékek listáján a Chromecast a 6. az Apple TV pedig a 14. helyen található.
A rivális eszközök forgalmazásának megszüntetése ugyanakkor érthető és egyes elemzők szerint elkerülhetetlen lépés is volt, ha az Amazon komolyan gondolja azt, hogy egyszerű e-kereskedőből egy sokkal szélesebb profilú vállalkozássá akar válni. A múlt héten bejelentett döntés igazi jelentősége nem abban van, hogy várhatóan segít majd felpörgetni a saját médialejátszók forgalmát, hanem abban, hogy ezáltal jelentősen megnő az Amazon esélye arra, hogy nagyobb szeletet hasítson ki magának az online szórakoztatóiparból. A társaság Prime nevű szolgáltatása, amely előfizetői díj fejében ingyenes kiszállítást biztosít a cégnél vásárolt termékek esetében, már korábban kiegészült digitális tartalmakkal is, amelyeket ráadásul folyamatosan frissítenek. A Prime Video például a napokban kötött megállapodást a CBS-szel, amelynek köszönhetően a csatorna által készített három új sorozat streamelve – online megnézve – csak a szolgáltatás használói számára lesz elérhető. A cél egyértelműen az, hogy a jövőben jelentős mértékben növeljék az internetes tartalmakból származó bevételt, azonban ennek igazán hatékony módja, ha a szolgáltatást és a lejátszáshoz szükséges eszközt is ugyanattól a vállalattól vásárolja a felhasználó. A modell egyébként nem véletlenül tűnik ismerősnek, elég csak arra gondolni, hogyan működött az Apple-nél az iTunes-iPod páros.
Az almáslogójú cég és a Google számára meglehetősen rosszkor jött ez a bejelentés, hiszen mindkét vállalat a hetekben mutatta be legújabb eszközeit, amelyekkel felhasználóik tévézési szokásait is igyekeznek átalakítani. Az internet kapcsolatra képes Apple TV és a Chromecast a tévéhez csatlakoztatva az előre telepített alkalmazásoknak köszönhetően számos tartalomhoz és szolgáltatáshoz kínál hozzáférést, és tulajdonképpen az egyszerű televíziókat is „megokosítják”. Azzal, hogy a karácsonyi vásárlási időszakban egy fontos értékesítési csatorna kiesik, nyilván kis mértékben elmaradhat az új eszközök forgalma a várttól, azonban az értékesítést ez számottevően várhatóan nem befolyásolja. Ami viszont igazán kellemetlen lehet a két vállalat számára az, hogy egy újabb, felhasználók százmillióit elérő és jelentős anyagi forrásokkal rendelkező riválissal kell majd megküzdeniük a digitális tartalomterjesztési piacon.
Kiütésre játszanak
Az Amazon mostani lépése korántsem egyedülálló a technológiai szektorban, korábban másik cég is felvállalta már, hogy a várható negatív felhasználói reakció ellenére száműzik saját platformjukról a rivális szolgáltatásokat. Az Apple még 2012-ben távolította el a YouTube-ot az iOS mobil operációs rendszerbe alapból beépített alkalmazások közül sőt, még abban az évben a Google térkép-megoldását, a Maps-et is kitették. Ez egyébként komoly problémát okozott később, mivel az almáslogójú vállalat saját térkép applikációja korántsem működött tökéletesen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.