BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több száz milliárd forint a tét

Rövidesen jelentős vasút- és közútfejlesztésekre írnak ki pályázatokat, hogy megelőzzék a november 1-jével életbe lépő közbeszerzési törvényt.

A dél-balatoni vasútvonal második ütemének – vagyis a Szántód–Balatonszentgyörgy közötti szakasz – fejlesztésére vonatkozó pályázattal nyitja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a rövidesen induló vasúti tenderek sorát, miközben számos közúti pályázat is startra készen áll – tudta meg a Világgazdaság. A dél-balatoni vasútvonal első, vagyis a Lepsény–Szántód–Kőröshegy közötti szakaszán befejeződött a pálya felújítása, kiépítése, itt megindult a forgalom. Bár néhány kapcsolódó beruházás – például megállóhelyek átépítése – még folyamatban van, de várhatóan ezek is rövidesen véget érnek.

A következő időszakban számos tenderfelhívás várható, amit egyebek a közbeszerzési törvény november 1-jei változása is indokolhat. A NIF vélhetően arra törekszik, hogy azokat a pályázatokat, amelyek megfelelő készültségűek, minél előbb megjelentesse. Az új jogszabály ugyanis – bár célja az eljárások gyorsítása, egyszerűsítése, az adminisztrációs terhek enyhítése volna – csúsztathatná azokat a beruházásokat, amelyeknek a tendereztetése folyamatban van, hisz számos dokumentumot – például a minőségbiztosításról szólót – ismét be kellene szerezni.

Azt tehát célszerű lenne elkerülni, hogy a jogszabályváltozás keresztülvágja a tendert, akkor már előnyösebb megelőzni vagy bevárni a megjelenését egy-egy fordulónál. Ez év végéig, a jövő év elejéig mintegy 220 kilométer köz- és gyorsforgalmi út építésének előkészítése, közbeszereztetése zárulhat le. Ez összességében 500 milliárd forint értékű munkát jelent – mondta korábban Tasó László, a fejlesztési tárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A következő hónapokban írja ki a NIF az M30-as országhatárig húzódó szakaszának építési pályázatát, november–decemberben jelenhet meg az M2-es Budapest–Vác közötti szakaszának építésére vonatkozó tender.

Itt valójában a 2A út továbbfejlesztéséről van szó, a jelenlegi nyomvonalon épülne ki az autóút. Szintén gyorsforgalmi úttá építik az M4-est, és rövidesen kiírják a Pest megyei, illetve a Berettyóújfalutól az országhatárig tartó szakaszára vonatkozó pályázatot. Még az idén megjelenik – két részletben – az M35-ös továbbépítésére vonatkozó tenderfelhívás is: ez az út húzódik majd Debrecen és Berettyóújfalu között, ahol az M35-ös becsatlakozik az említett M4-es szakaszba, és így újabb gyorsforgalmi út kötheti össze Romániát és Magyarországot.

(Nemrég adták át a Romániával kapcsolatot teremtő első autópálya, az M43-as utolsó szakaszát.) Ugyancsak várható az M0-s déli szektorának rekonstrukciójára vonatkozó tenderfelhívás, ahogyan az M44 Tiszakürt–Kondoros-szakaszának építésére vonatkozó pályázat is. Az említett gyorsforgalmi utak mellett több elkerülő út építése szerepel a közeljövő terveiben, így például Nagylak, Szabadegyháza és Várpalota mellett. További fejlesztés várható a 21. és az 55. főutak egyes szakaszain is.

Kiemelt projektek

A dél-balatoni vasútvonal mellett a kiemelt vasúti projektek között szerepel még a Budapest–Miskolc-, a Püspökladány–Debrecen-, a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs-, a Szeged–Hódmezővásárhely–Gyula-vonal, illetve a déli összekötő vasúti híd felújítása. A 2020-ig tartó időszakban a vasút fejlesztésére ezermilliárd forint jut.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.