A dél-balatoni vasútvonal második ütemének – vagyis a Szántód–Balatonszentgyörgy közötti szakasz – fejlesztésére vonatkozó pályázattal nyitja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a rövidesen induló vasúti tenderek sorát, miközben számos közúti pályázat is startra készen áll – tudta meg a Világgazdaság. A dél-balatoni vasútvonal első, vagyis a Lepsény–Szántód–Kőröshegy közötti szakaszán befejeződött a pálya felújítása, kiépítése, itt megindult a forgalom. Bár néhány kapcsolódó beruházás – például megállóhelyek átépítése – még folyamatban van, de várhatóan ezek is rövidesen véget érnek.
A következő időszakban számos tenderfelhívás várható, amit egyebek a közbeszerzési törvény november 1-jei változása is indokolhat. A NIF vélhetően arra törekszik, hogy azokat a pályázatokat, amelyek megfelelő készültségűek, minél előbb megjelentesse. Az új jogszabály ugyanis – bár célja az eljárások gyorsítása, egyszerűsítése, az adminisztrációs terhek enyhítése volna – csúsztathatná azokat a beruházásokat, amelyeknek a tendereztetése folyamatban van, hisz számos dokumentumot – például a minőségbiztosításról szólót – ismét be kellene szerezni.
Azt tehát célszerű lenne elkerülni, hogy a jogszabályváltozás keresztülvágja a tendert, akkor már előnyösebb megelőzni vagy bevárni a megjelenését egy-egy fordulónál. Ez év végéig, a jövő év elejéig mintegy 220 kilométer köz- és gyorsforgalmi út építésének előkészítése, közbeszereztetése zárulhat le. Ez összességében 500 milliárd forint értékű munkát jelent – mondta korábban Tasó László, a fejlesztési tárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A következő hónapokban írja ki a NIF az M30-as országhatárig húzódó szakaszának építési pályázatát, november–decemberben jelenhet meg az M2-es Budapest–Vác közötti szakaszának építésére vonatkozó tender.
Itt valójában a 2A út továbbfejlesztéséről van szó, a jelenlegi nyomvonalon épülne ki az autóút. Szintén gyorsforgalmi úttá építik az M4-est, és rövidesen kiírják a Pest megyei, illetve a Berettyóújfalutól az országhatárig tartó szakaszára vonatkozó pályázatot. Még az idén megjelenik – két részletben – az M35-ös továbbépítésére vonatkozó tenderfelhívás is: ez az út húzódik majd Debrecen és Berettyóújfalu között, ahol az M35-ös becsatlakozik az említett M4-es szakaszba, és így újabb gyorsforgalmi út kötheti össze Romániát és Magyarországot.
(Nemrég adták át a Romániával kapcsolatot teremtő első autópálya, az M43-as utolsó szakaszát.) Ugyancsak várható az M0-s déli szektorának rekonstrukciójára vonatkozó tenderfelhívás, ahogyan az M44 Tiszakürt–Kondoros-szakaszának építésére vonatkozó pályázat is. Az említett gyorsforgalmi utak mellett több elkerülő út építése szerepel a közeljövő terveiben, így például Nagylak, Szabadegyháza és Várpalota mellett. További fejlesztés várható a 21. és az 55. főutak egyes szakaszain is.
Kiemelt projektek
A dél-balatoni vasútvonal mellett a kiemelt vasúti projektek között szerepel még a Budapest–Miskolc-, a Püspökladány–Debrecen-, a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs-, a Szeged–Hódmezővásárhely–Gyula-vonal, illetve a déli összekötő vasúti híd felújítása. A 2020-ig tartó időszakban a vasút fejlesztésére ezermilliárd forint jut.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.