BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyugdíjazzák a Big Mac-et

Útjára bocsátották a Boeing C-17 Globemaster III legendás szállítógépének utolsó példányát.

Lezárult egy fejezet a légi közlekedés történetében: legyártották és útjára bocsátották ugyanis a Boeing C-17 Globemaster III legendás szállítógépének utolsó példányát a kaliforniai Long Beachben. A vasárnapi ceremónián hullottak a könnyek, hiszen a 38 éves gyártási széria végeztével 400 szakképzett dolgozót bocsátanak el, egyelőre elhelyezkedési esély nélkül.

A Big Mac-ként emlegetett C-17-es mattszürkére festett utolsó példányát a katari légierő vásárolta meg. A gép egy tiszteletkört tett, majd méltóságteljesen a texasi San Antonio felé vette az irányt, ahol a szükséges kiegészítőkkel és extrákkal felszerelik a gépet, mielőtt útjára indítanák állomáshelyére.

Nan Bouchard, a Boeing C-17-es programjáért felelős alelnöke a Los Angeles Times beszámolója szerint nagy napnak nevezte az utolsó „fióka” kirepülését a fészekből. A cég büszke a mostohagyermekére, hiszen a C-17-es eredetileg a Douglas Aircraft sajátja volt, azt a Boeing 1996-ban vette a nevére, miután felvásárolta az akkor már McDonnell Douglas néven futó vállalatot. A Douglas a nyolcvanas évek végétől gyártotta a csapatszállítókat a Pentagon és később külföldi cégek és államok megrendelésére. A kaliforniai gyárban 279 Big Mac készült, a cég a továbbiakban ezeknek a karbantartási és szerviz feladatait látja el. A Long Beach-i bázis a második világháború idején több tízezer embert foglalkoztatott, a repülőgépgyártás egyik fellegvárának számított. Később itt gyártották az MD-80 utasszállítókat, a Boeing 717-es és a B-17-es bombázókat, de 1996-tól csak a katonai és civil felhasználásra egyaránt alkalmas C-17-esek készültek itt.

A legnagyobb megrendelő az amerikai légierő volt, 223 gépet szállítottak számára, az utolsót 2013-ban. Bouchard hangsúlyozta, hogy az utóbbi időben a C-17-esek is profilt váltottak és a katonai küldetés helyett egyre több humanitárius akcióban vettek részt, megszépítve a múltat.  A széles törzsű gép 80 tonnás terhet volt képes eljuttatni a célállomásra, köztük a hadsereg M-1 Abrams tankjait. Előnye volt még, hogy kiépítetlen helyeken is le tudott szállni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.