BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdekli a tram-train-tender a Stadlert

A várható hazai villamosvonat-, fogaskerekű- és nagyvasútbeszerzések is érdeklik a Stadlert, amely azért tud nagy beszállítást vállalni, mert már tíz éve megvetette a lábát az országban.

Érdekli a Stadler-csoportot a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train (villamos vonat) létesítésére kiírandó pályázat, de műszaki területen még sok a kérdőjel Dunai Zoltán, a svájci kötöttpályásjármű-gyártó magyarországi országmenedzsere szerint. Még nem tudható, hogy a hódmezővásárhelyi szakaszra felső vezetékes járművet akar-e a kiíró, és az sem ismert, hogy valóban teljesítendő-e az óránként 100 kilométeres sebesség. A tender várhatóan kis darabszámra szól majd, a tervezés és a típusengedély-szerzés egyedi lesz.

„Amennyire én tudom, a következő uniós finanszírozási ciklusban ez lenne az egyetlen tram-train-projekt. A szegedi városi hálózatot használó, tehát viszonylag kis tengelyterhelésű eszközt kell majd tervezni, amely kis sugarú körben is tud kanyarodni, és közlekedik a nagyvasúti pályán is, mielőtt Hódmezővásárhelyen ismét villamos sínre ér. Ennek alapján a szerelvény két áramnemű lesz, mert a városban 600 voltot, a nyílt pályán 25 kilovoltot használ” – magyarázta a szakember.

Ugyanakkor Dunai Zoltán szerint még kérdés, hogy a várható közbeszerzésen a Vossloh-tól nemrég megvásárolt valenciai gyárban fejlesztett tram-trainnel vagy a Stadler saját fejlesztésű Tangójával indulnak-e. Az viszont tudott, hogy a Stadler Magyarország és a Dunakeszi Járműjavító (DJ) közelmúltban kötött stratégiai partnersége erre a tenderre is vonatkozik, vagyis közbeszerzés esetén, ha minden adott a közös ajánlattételhez, akkor együtt indulnak, ha pedig nyernek, együtt is teljesítenek. A DJ gyárthatná a kocsiszekrényt, felelne az üzembe helyezésért és a futópróbáért. A Stadler szolnoki egysége szerelhetné a forgóvázat.

A Stadlert érdekli az a közös ajánlat is, amelyet a főváros és annak XII. kerülete ír ki feltehetően 2016 első felében a fogaskerekű járműveinek a lecserélésére. Feltételes tenderről lenne szó, vagyis ha a kiíró nem tud fedezetet szerezni, nem érvényes a megbízása sem. „Mindazonáltal a Stadler felkínálhat szállítói hitelt, de a kiíró akár EIB és EBRD forráshoz is hozzájuthat” – tette hozzá Dunai Zoltán.

A világon használatban lévő fogasok mintegy felét a Stadler gyártotta. Járművei többsége Svájcban és Ausztriában közlekedik. A Budapesten várható feladat összekapcsolódik a pálya mindkét irányba való meghosszabbításával, vagyis a fogasok a Normafa és a Széll Kálmán tér között közlekednének. Tendergyőzelem esetén a munkamegosztás hasonló lenne a DJ-vel, mint a villamos vonatnál. Más lehetőség híján a típuspróba a jármű saját pályáján folyna, hosszabb üzemszünetet okozva. A BKV nyolc fogasából jelenleg öt működőképes, karbantartásukat több évtizede a tulajdonos végzi.

A két megbízást a svájci anyacég – ha elnyeri – annak köszönhetően teljesítheti jelentős magyarországi beszállítással, hogy tíz éve megvetette lábát az országban. 2005 augusztusában nyert megbízást 30 FLIRT villamos motorvonat szállítására, további 30 egységre vonatkozó opcióval. A megszerzett feladat része volt egy járműjavító létrehozása – ez lett a csoport pusztaszabolcsi egysége –, az alumínium kocsitesteket gyártó szolnoki üzemet pedig saját elhatározásból építette a Stadler 2007-ben.

A szintén 2007-ben opcionálisan lehívott FLIRT-ök egy részének a kocsiszekrényei már ott készültek. A szolnoki gyár azóta kétszer bővült: az addigi 17 ezer négyzetméteres üzemcsarnokának alapterületét 2013 végén csaknem megkettőzték, kapacitásait pedig évi 200 kocsiszekrény gyártásáról 450-re növelték. Ezután új profilként odatelepítették a csoport forgóváz-szerelő üzemét, amely hivatalosan a pusztaszabolcsi egység része. Rövid időn belül elindul a forgóváz-összeszerelés is.

A Stadler jelenleg 455 fős Magyarországon, ebből 70-en dolgoznak a karbantartó egységnél. Az utóbbi mintegy tíz, a szolnoki pedig nagyjából 20 helyi kkv-val dolgozik, de megjelennek a Stadler motorvonataiban az itteni nagyobb külföldi gyártók, például a Knorr-Bremse vagy a Voith termékei is. A pusztaszabolcsi egység árbevételének már a kétharmadát adja a forgóváz-javítás, teljes forgalmának pedig a 60-70 százaléka származik exportból. A szolnoki üzem esetében az export részaránya 80 százalék, a megrendelő maga az anyacég.

Új nagyvasút projektek

2016 végén már 133 Stadler FLIRT fut majd a hazai síneken, ebből ma 118 van forgalomban. A járművek 200 utast tudnak szállítani. A következő nagyvasúti megrendelés (az IKOP-pályázatok keretében) a GYSEV 10 villamos motorvonat vásárlása lenne, illetve a MÁV által beszerzendő 30 nagy befogadóképességű motorvonat. Ez utóbbi, 300–600 férőhelyes járműveket a Stadler vagy (a fajlagosan olcsóbb) emeletes vonatok, vagy a mostaninál hosszabb FLIRT szerelvények formájában tudná szállítani.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.