BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdekli a tram-train-tender a Stadlert

A várható hazai villamosvonat-, fogaskerekű- és nagyvasútbeszerzések is érdeklik a Stadlert, amely azért tud nagy beszállítást vállalni, mert már tíz éve megvetette a lábát az országban.

Érdekli a Stadler-csoportot a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train (villamos vonat) létesítésére kiírandó pályázat, de műszaki területen még sok a kérdőjel Dunai Zoltán, a svájci kötöttpályásjármű-gyártó magyarországi országmenedzsere szerint. Még nem tudható, hogy a hódmezővásárhelyi szakaszra felső vezetékes járművet akar-e a kiíró, és az sem ismert, hogy valóban teljesítendő-e az óránként 100 kilométeres sebesség. A tender várhatóan kis darabszámra szól majd, a tervezés és a típusengedély-szerzés egyedi lesz.

„Amennyire én tudom, a következő uniós finanszírozási ciklusban ez lenne az egyetlen tram-train-projekt. A szegedi városi hálózatot használó, tehát viszonylag kis tengelyterhelésű eszközt kell majd tervezni, amely kis sugarú körben is tud kanyarodni, és közlekedik a nagyvasúti pályán is, mielőtt Hódmezővásárhelyen ismét villamos sínre ér. Ennek alapján a szerelvény két áramnemű lesz, mert a városban 600 voltot, a nyílt pályán 25 kilovoltot használ” – magyarázta a szakember.

Ugyanakkor Dunai Zoltán szerint még kérdés, hogy a várható közbeszerzésen a Vossloh-tól nemrég megvásárolt valenciai gyárban fejlesztett tram-trainnel vagy a Stadler saját fejlesztésű Tangójával indulnak-e. Az viszont tudott, hogy a Stadler Magyarország és a Dunakeszi Járműjavító (DJ) közelmúltban kötött stratégiai partnersége erre a tenderre is vonatkozik, vagyis közbeszerzés esetén, ha minden adott a közös ajánlattételhez, akkor együtt indulnak, ha pedig nyernek, együtt is teljesítenek. A DJ gyárthatná a kocsiszekrényt, felelne az üzembe helyezésért és a futópróbáért. A Stadler szolnoki egysége szerelhetné a forgóvázat.

A Stadlert érdekli az a közös ajánlat is, amelyet a főváros és annak XII. kerülete ír ki feltehetően 2016 első felében a fogaskerekű járműveinek a lecserélésére. Feltételes tenderről lenne szó, vagyis ha a kiíró nem tud fedezetet szerezni, nem érvényes a megbízása sem. „Mindazonáltal a Stadler felkínálhat szállítói hitelt, de a kiíró akár EIB és EBRD forráshoz is hozzájuthat” – tette hozzá Dunai Zoltán.

A világon használatban lévő fogasok mintegy felét a Stadler gyártotta. Járművei többsége Svájcban és Ausztriában közlekedik. A Budapesten várható feladat összekapcsolódik a pálya mindkét irányba való meghosszabbításával, vagyis a fogasok a Normafa és a Széll Kálmán tér között közlekednének. Tendergyőzelem esetén a munkamegosztás hasonló lenne a DJ-vel, mint a villamos vonatnál. Más lehetőség híján a típuspróba a jármű saját pályáján folyna, hosszabb üzemszünetet okozva. A BKV nyolc fogasából jelenleg öt működőképes, karbantartásukat több évtizede a tulajdonos végzi.

A két megbízást a svájci anyacég – ha elnyeri – annak köszönhetően teljesítheti jelentős magyarországi beszállítással, hogy tíz éve megvetette lábát az országban. 2005 augusztusában nyert megbízást 30 FLIRT villamos motorvonat szállítására, további 30 egységre vonatkozó opcióval. A megszerzett feladat része volt egy járműjavító létrehozása – ez lett a csoport pusztaszabolcsi egysége –, az alumínium kocsitesteket gyártó szolnoki üzemet pedig saját elhatározásból építette a Stadler 2007-ben.

A szintén 2007-ben opcionálisan lehívott FLIRT-ök egy részének a kocsiszekrényei már ott készültek. A szolnoki gyár azóta kétszer bővült: az addigi 17 ezer négyzetméteres üzemcsarnokának alapterületét 2013 végén csaknem megkettőzték, kapacitásait pedig évi 200 kocsiszekrény gyártásáról 450-re növelték. Ezután új profilként odatelepítették a csoport forgóváz-szerelő üzemét, amely hivatalosan a pusztaszabolcsi egység része. Rövid időn belül elindul a forgóváz-összeszerelés is.

A Stadler jelenleg 455 fős Magyarországon, ebből 70-en dolgoznak a karbantartó egységnél. Az utóbbi mintegy tíz, a szolnoki pedig nagyjából 20 helyi kkv-val dolgozik, de megjelennek a Stadler motorvonataiban az itteni nagyobb külföldi gyártók, például a Knorr-Bremse vagy a Voith termékei is. A pusztaszabolcsi egység árbevételének már a kétharmadát adja a forgóváz-javítás, teljes forgalmának pedig a 60-70 százaléka származik exportból. A szolnoki üzem esetében az export részaránya 80 százalék, a megrendelő maga az anyacég.

Új nagyvasút projektek

2016 végén már 133 Stadler FLIRT fut majd a hazai síneken, ebből ma 118 van forgalomban. A járművek 200 utast tudnak szállítani. A következő nagyvasúti megrendelés (az IKOP-pályázatok keretében) a GYSEV 10 villamos motorvonat vásárlása lenne, illetve a MÁV által beszerzendő 30 nagy befogadóképességű motorvonat. Ez utóbbi, 300–600 férőhelyes járműveket a Stadler vagy (a fajlagosan olcsóbb) emeletes vonatok, vagy a mostaninál hosszabb FLIRT szerelvények formájában tudná szállítani.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.