Úgy látszik, a vásárlók mégis díjazták a McDonald’s sok kritikát kiváltó, októberben elindított „egész napos reggeli” programját, melynek keretében estig a kínálatukban tartották a napindító menüket. Az amerikai gyorsétteremlánc jórészt ennek tulajdonítja, hogy a legalább egy éve működő amerikai egységeiben 5,7 százalékkal nőtt a tavalyi záró negyedévben a forgalom az egy évvel korábbihoz képest.
Ezzel a negyedévek sorozatában másodszor könyvelhetett el bevételnövekedést a lánc az azt megelőző majd két év folyamatos forgalomcsökkenése után. A hazai piac erősödése mellett azonban globális méretekben 6,34 milliárd dolláros forgalmat, azaz 3,5 százalékos visszaesést mutat a mérleg. A lényeg azonban a profiton van, az pedig a tavalyi negyedik negyedév 1,10 milliárdjáról 1,21 milliárd dollárra nőtt, meghaladva az előzetes elemzői várakozásokat. Ehhez az is kellett, hogy költségoldalon 7,5 százalékos megtakarítást érjenek el. A tőzsde a kedvező híreket 3 százalékos árfolyam-erősödéssel díjazta.
Ezek a számok a McDonald’snak előrelépésnek számítanak, különösen annak tükrében, hogy az utóbbi időben az egészséges táplálkozást hirdető diétás, valamint kézműves hamburgereket kínáló reformétkezdék csökkentették a cég hazai piaci részesedését. Magyar szemmel nehezen hihető, de a szakértők szerint a trendfordulóban a menü „karcsúsítása” mellett azt is közrejátszott, hogy az ételekhez felhasznált tojást garantáltan szabadban futkorászó tyúkok tojták. Mindez azt jelzi, hogy a cégóriás irányítását tavaly átvevő Steve Easterbrook vezérigazgató jó lóra tett, amikor a tyúktartást liberalizálta, és korlátozta az antibiotikumok használatát, továbbá egyszerűsítette a már-már átláthatatlanná vált menürendszert, egyszersmind felfrissítve ezzel a világcég imázsát. Easterbrook azt is elismerte, hogy az utóbbi hónapok enyhe időjárásának köszönhetően többen keresték fel az éttermeiket. A tempót szeretnék tartani, ennek érdekében kétmilliárd dollárt értékű fejlesztéseket terveznek az idén, az összeg felét új éttermek kialakítására fordítják.
Amerikán kívül főleg az ausztrál, a brit, a kanadai és a kínai piac teljesített kiemelkedően. Nem is szólva az oroszokról, ahol több egység látványos és provokatív bezárása és az Amerika-ellenes hangulat szítása ellenére is jobban teljesített a lánc a korábbinál. Mi több, a McDonald’s helyi beszállítókat előnyben részesítő új stratégiája tökéletesen bevált, a cég a Reuters értesülései szerint a tavalyi 59 után az idén 60 új éttermet nyit Oroszországban.
A rubel brutális gyengülése miatt logikus döntés a helyi kapcsolatok megerősítése, a cél a 85 százalékos beszállítói arány elérése.
Nem mindenhol biztos üzlet a McDonald’s üzemeltetése. Romániában például az amerikaiak eladták 67 saját éttermüket az e téren jelentős tapasztalatokkal rendelkező Premier Capitalnek, a franchise-t a máltai cég viszi tovább – értesült a Ziarul Financiar című üzleti napilap. A cég Máltán kívül a Baltikumban és Görögországban lát el hasonló feladatokat. A román piacon a McDonald’s piacvezető, évi 100 millió eurós bevételt ért el, ám ez a gazdaságos üzemeltetéshez nem elegendő. A saját hálózat fenntartása költséges, különösen úgy, hogy a konkurensek legtöbbje eleve franchise rendszerben üzemel Romániában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.