BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évtizedes rekord a boltokban

A kiskereskedők tavalyi forgalma 2004 óta nem látott mértékben növekedett, ám tartós fogyasztási cikkekből még mindig kevesebbet vásárolnak a magyarok, mint a válság előtt.

Tavaly is jó évet zárt a kiskereskedelem, hiszen már második éve tudta tartani, sőt növelni az 5 százalék feletti növekedési ütemet – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adataiból. A kiskereskedemi forgalom 2015-ben – a naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 5,6 százalékkal bővült az egy évvel korábbi szinthez képest. Ennél nagyobb (6,3 százalékos) növekedésre utoljára 2004-ben volt képes a hazai kereskedelmi szektor.

A bővülési ütem azonban láthatóan lassult az év második felében, és a karácsony sem dobott akkorát a költekezési hajlandóságon, mint az egy évvel korábbi ünnepi szezon. Az élelmiszer-eladások decemberben végre 3,4 százalékkal erősödni tudtak, míg korábban hónapokig csökkent a forgalmuk éves összehasonlításban, ugyanakkor az iparcikkek – a karácsonyi láz ellenére – decemberben produkálták az utolsó negyedév legalacsonyabb növekedési ütemét. Igaz, ugyan, hogy e termékeknél a webáruházak által novemberben meghirdetett két – számos akcióval tarkított – Fekete Péntek előrébb hozta és az internet felé terelte a vásárlásokat. Ennek köszönhetően az online kereskedelem növekedési üteme novemberben megközelítette a 30 százalékot, a havi bevétel pedig meghaladta a 25 milliárd forintot.

A válság előtti időszakhoz képest azonban még mindig lemaradásban van az iparcikkek kereslete, miközben a többi kiemelt árucsoport már túl van a mélyponton – állapította meg korábbi elemzésében a Blokkk.com szakportál, amely a 2006 és 2015 közötti időszak statisztikai adatait hasonlította össze. A tartós fogyasztási cikkek – a bútorok és műszaki áruk – forgalmának mélypontja 2012-ben volt, amikor 18 százalékkal kevesebb fogyott belőlük a 2006-oshoz képest. Még tavaly is volt 6 százalékos lemaradásuk, noha – az elhalasztott vásárlások miatt – forgalmuk az átlagnál gyorsabban nőtt az elmúlt két esztendőben.

Az online forgalom 2015-ben kis híján elérte a 192 milliárdot az egy évvel korábbi 178 milliárd után. (A teljes online forgalom ugyanakkor ennél jóval nagyobb lehet, mivel a KSH csak a kiskereskedelembe tartozó termékeket sorolja ide, például az élelmiszereket, iparcikkeket, a különféle egyéb szolgáltatásokat nem.)

A kiskereskedelmi forgalom javuló statisztikájában tavaly még komoly szerepet játszhatott az online pénztárgépek bevezetésének „fehérítő” hatása, hiszen a KSH kiskereskedelmi adatai a legális, „számlás” forgalmat mérik. Az idén azonban már várhatóan kissé mérséklődik a növekedési ütem, mivel az online pénztárgépek bevezetése a múlt év elején mesterségesen magasra tolta fel a bázist. Ugyanakkor a növekvő reálbérek, a személyi jövedelemadó kulcsának csökkenése és a hiteltörlesztések kiszámíthatóvá válása egyre kevésbé indokolja a háztartások óvatosságát, így az elmúlt években elhalasztott fogyasztás pótlása is hozzájárulhat a fogyasztás dinamikus növekedéséhez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.