Nem indult túl fényesen az idei év a magyar gazdaságban. Nem elég, hogy az emberek keveset költöttek a boltokban, az ipar sem dübörgött januárban. A termelés 2,2 százalékkal nőtt a decemberi 6,8 százalékos emelkedés után a munkanappal igazított adatok szerint, a munkanaphatás figyelem bevétele nélkül azonban 0,2 százalékos visszaesést mért a KSH. Virovácz Péter, az ING Bank közgazdásza kiemelte, hogy az adat negatív meglepetést okozott, mivel a korábbi évekkel ellentétben elmaradt a szokásos év eleji nagy megugrás.
A gyenge számokról egyetlen szertor tehet. „A járműgyártásnak olyan nagy súlya van az iparon belül, hogy ennek visszaesése okozta januárban a termelés csökkenését” – mondta a Világgazdaságnak Schindele Miklós, a KSH főosztályvezető-helyettese. Tavalyhoz képest húsz százalékkal esett vissza a járműgyártás az idei év elején – emelte ki a szakértő, hozzátéve, hogy a 2015 egészét jellemző 17 százalékos növekedés után most 3-4 százalékos visszaesést láthatunk. A növekedés hasonló mértékű megtorpanására legutóbb 2014 októberében volt példa, akkor is a járműgyártás miatt.
Az elmúlt években leginkább azért nőtt az ipari termelés Magyarországon, mert az Audi, a Mercedes és a Suzuki egyre több autót gyártott hazánkban. A többi ágazat alig járult hozzá a bővüléshez, de az autógyárak termelésének felpörgése is elég volt ahhoz, hogy dinamikusan nőjön az ipar. Elemzők már évek óta mondják, hogy túlságosan egyoldalúvá vált az ipar szerkezete, mostanra pedig már a kormány is belátta: csökkenteni kell a függőséget az autógyártóktól. Ehhez azonban új nagyberuházásokra lenne szükség, amelyekről egyelőre nem hallani.
Mindenesetre a magyar gazdaság most kiszolgáltatott az autóiparnak, és bár a Volkswagen-botrányt egyelőre megúsztuk, nem lehetünk biztosak abban, hogy az autóipar sokáig húzóágazat maradhat. Különösen azért nem, mert a hazai autógyárak többsége teljes kapacitás közelében termel.
„Azt nem tudjuk, hogy tartós folyamatok állnak-e a háttérben, de azt biztos, hogy a tavaly év végi gyárleállások most hosszabbak volt a korábbiaknál, ami magyarázhatja a termeléscsökkenést” – hangsúlyozta Schindele. „A nagy gyárak leállása a beszállítói kört is érintette, miután kevesebb lett a megrendelésük” – tette hozzá. A termeléskiesés nemcsak az exportban, hanem a belföldi értékesítésben is megmutatkozott.
Az ipar egészét tekintve egyelőre nem kell aggódnunk. „Volt olyan ágazat, ahol növekedést mértünk, máshol visszaesett a termelés, de összességében nem mondhatjuk, hogy az ágazatok rosszul teljesítetek volna januárban” – hangsúlyozta a főosztályvezető-helyettes. Kiemelte, hogy mostanra 28 százalékra nőtt a járműgyártás az iparon belül, így az egész termelésre nagy hatással van a járműipar.
Virovácz is úgy véli, a lassulás csak átmeneti. Szerinte a magyar ipari beszerzésimenedzser-index (BMI) erős növekedésre utal, miután a január 53,1 pont után 54,8-re ugrott a mutató értéke februárban, ami jóval magasabb, mint a növekedési küszöbnek számító 50-es szint. A rendelésállománnyal is minden rendben, hiszen nem csak a teljes, de az új rendelések volumene is emelkedik. „Az ipari termelés továbbra is emelkedő pályán mozog” – emeli ki Virovácz, de a tavalyi 7,5 százalékos növekedési ütemhez képest némi lassulásra számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.