A digitális fizetési megoldások rohamos fejlődése alapjaiban változtatja meg azt, hogy miként kezeljük a pénzügyeinket. Már nem csak a készpénzt felváltó bankkártyatípusok, hanem a mobilfizetés, az azonnali utalások és az új generációs BNPL (Buy Now, Pay Later) megoldások színesítik a palettát. A PwC Magyarország Digitális Pénzügyi Körkép kutatása hat meghatározó trendet azonosított.
Megállapítják, hogy az azonnali fizetési rendszer (AFR) és a PSD2 irányelv új kapukat nyitott az innováció előtt, de komoly erőforrásokat igényel a bankoktól. Növelik a pénzügyi szolgáltatók adminisztratív terheit, és jelentős mértékben lekötik a rendelkezésre álló erőforrásokat is.
Az infláció és a csökkenő fogyasztói bizalom a kereskedőknek és a pénzügyi szolgáltatóknak is fejtörést okoz, miközben
a neobankok térnyerése új versenyt generál.
A külföldi tranzakciók és vásárlások aránya növekszik, a nemzetközi kereskedők, globális pénzügyi megoldások és a neobankok által diktált szolgáltatási szint folyamatos megújulásra készteti mind a kereskedőket, mind a pénzügyi szolgáltatókat.
Ezzel egy időben felértékelődött az adat- és a kiberbiztonság az online fizetések terjedésével. Az ügyfelek gyakran óvatosak, ami visszafoghatja az új megoldások elfogadását.
A bizalom elnyerése nem csupán technológiai kérdés: az ügyfeleknek el kell fogadniuk az új megoldásokat
– hangsúlyozta Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce és Research Services csapat vezető menedzsere.
A vásárlók egyre gyorsabb és kényelmesebb megoldásokat várnak, mint például az egykattintásos fizetés vagy az „Invisible Payment”. Ezek nemcsak az ügyfélélményt javítják, hanem növelhetik a kosárértéket is. Megjegyzik, hogy jókora eltérések vannak országon belül a kártyaelfogadói hálózat területén is. Ezt támaszja alá, hogy a fogyasztók egy része továbbra is a hagyományos fizetési módokhoz ragaszkodik.
A digitális affinitás összefüggést mutat a demográfiai mutatókkal is, jelentősek a regionális, korosztályok közötti és iskolázottságból adódó eltérések a preferenciák közt – ezért kiemelten fontos, hogy a kereskedők és szolgáltatók ismerjék a célcsoport igényeit és elvárásait
– mutatott rá Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC Magyarország Digital Commerce és Research Services csapatának vezető menedzsere.
A kártyahasználat továbbra is leginkább a hagyományos boltokban népszerű, ahol a fogyasztók több mint háromnegyede fizet így. Belföldi boltban és elfogadóhelyeken 60 százalékuk használja, míg közműszámlák kiegyenlítésére 44 százalékuk. Érdekes módon a készpénzfelvétel is jelentős, hiszen tízből négy felhasználó még mindig erre is használja a bankkártyáját – áll a Pwc tanulmányában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.