A világ műkereskedelmi piacáról egyre nagyobb szeletet hasít ki az online értékesítés – állapította meg a Hiscox műtárgyakra szakosodott biztosítótárság éves jelentése, hasonlóan a márciusban megjelent, a piac legfontosabb iránymutatói közé tartozó TEFAF-értékeléshez.
A Hiscox fő megállapításait azt Artsys foglalta össze.
● Az online eladások tavaly 24 százalékkal nőttek, 3,27 milliárd dollár értékben adtak el műtárgyakat online platformokon (2013-ban még csak 1,57 milliárd dollár volt a forgalmuk). Ha tartják ezt az ütemet, akkor az évtized végére az online műkereskedelmi forgalom értéke elérheti a 9,58 milliárd dollárt (a kínai piac nélkül számolva). A globális műkereskedelemben visszaesést tapasztaltak 2015-ben, de ez főleg a fizikai árverésekre kerülő top műtárgyakat érintette, az online piacon viszont jellemzően tízezer dollár alatti tételek cserélnek gazdát.
● A netes műtárgyvásárlók visszatérő vevők: 92 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a következő 12 hónapban legalább ugyanannyiért tervez az interneten műalkotásokat venni, mint tavaly. Egy évvel korábban 86 százalék volt ez az arány. Az első vásárlók száma valamivel csökkent, de az összforgalom bővülését figyelembe véve ez csak azt jelenti, hogy nagyobb lett az állandóak tábora. Az online vásárlók 10 százaléka költött 100 ezer fontnál többet egy műtárgyra, tavaly ez az arány 5 százalék volt. A Hiscox elemzése szerint a szegmens egészségesen növekszik, évről évre nagyszámú új, kis összegekért vásároló gyűjtő lép be a piacra, a felső kategória pedig lassan emelkedik.
● Az online piacterek kedveltebbek, mint az online aukciók – bár az utóbbiak is erősödtek tavaly –, ami azt jelzi, hogy a vásárlókat egyre jobban érdekli a fix áras beszerzés, főként a 18–35 év közötti korosztály körében. Olyan tradicionális árverezőházak is reagáltak erre, mint a Christie’s, amely már elkezdte a saját weboldalán kis értékű műtárgyak fix áras értékesítését.
● Az újfajta műkereskedelemben kiemelt szerepet kapnak a mobileszközök. A felmérések szerint a megtekintések 40 százaléka, a vásárlások 24 százaléka hordozható eszközökön, tableten vagy okostelefonokon történik – tehát elengedhetetlen a platformok optimalizálása –, de a számokból az is kiderül, hogy a hordozható eszközön elvégzett keresés után a vásárlást sokan mégiscsak asztali számítógépen bonyolítják le.
● A 2000 körül született Y generáció tagjainak 19 százaléka már vásárolt online műtárgyat eddigi élete során. A Hiscox jelentése szerint a vásárlás okaként 92 százalékban érzelmi okot jelöltek meg, 57 százalékuknak számított a befektetési szempont is, 44 százalékuknak pedig státusszimbólumot jelentett a műtárgy. A megkérdezettek 81 százaléka leginkább a képzőművészeti alkotásokhoz vonzódik, 61 százalékukat érdekli a dizájn.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.