Várhatóan lengyel Solaris metrópótló buszokkal szállítják majd az utasokat az M3-as vonal felújításának idején – derül ki a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésére készített előterjesztésből. E szerint 110 járművet vásárolna a BKV Zrt., legfeljebb 9,7 milliárd forintért. A BKV korábban két különböző konstrukcióban írt ki közbeszerzést: az egyik készre szerelt buszok vásárlására vonatkozott, a másik változatban pedig a gyártó különböző főegységeket szállítana a BKV-nak, s annak a munkatársai szerelnék össze a járműveket. Ilyen PKD-konstrukcióval már most is él a közlekedési társaság. Mindkét pályázat 75-75 busz beszerzéséről szólt, és opcionálisan további 75-75 megrendelését is magában foglalta.
A készre szerelt csuklós buszokra kiírt tenderen öt cég nyújtott be ajánlatot, közülük három volt érvényes. A legkedvezőbb ajánlatot a Solaris Bus & Coach tette. Az ár – tartalék alkatrészekkel együtt – buszonként 277 ezer euró volt, és a lengyel cég ajánlata szerint az első 15 Solaris Urbino 18 típusú buszt 150 napon belül szállítják, majd hetente 15-öt adnak át, így a megrendeléstől számított 178. napra mind a 75 buszt leszállítják. Az opciós mennyiséget pedig a megrendeléstől számított legfeljebb 180 nap alatt adja át a lengyel társaság. A PKD-konstrukcióra kiírt tenderben az egyetlen érvényes ajánlatot a Mabi-Bus Kft. nyújtotta be. Az ajánlati ár – tartalék alkatrészekkel együtt – darabonként 278 800 euró. A járműveket, pontosabban a vázszerkezetet, a főegységeket és a többi alkatrészt a megrendeléstől számított 90 napon belül kell leszállítani, ezt követően a BKV Zrt. összeszerelési kapacitásának függvényében készülhetnek el a járművek. A felújítás kezdetére azonban az utasszállításhoz szükséges járművek csak kisebb része állna rendelkezésre.
Az olcsóbb Solaris buszoknál ilyen gond nem merült fel. Ráadásul a PKD-konstrukciós csuklós buszok beszerzése csak akkor lenne gazdaságos, ha azokat darabonként 266 100 euróért kapná a BKV. Az előterjesztés szerint ezért a közgyűlés felhatalmazná a BKV-t arra, hogy bontsa fel a Mabi-Bus Kft.-vel kötött keretszerződést.
Miután a kormány átírta a beszerzést finanszírozó fővárosi EIB-hitel feltételeit, abból már nem lehet 150 pótlóbuszt venni. Pluszforrása viszont nincs a BKV-nek, ezért 110 Solaris megvásárlását javasolják. A hiányzó negyven buszt más vonalakról csoportosítják majd át.
Az eljárás során felmerült egy olyan konstrukció is, melyben a BKV szolgáltatást vásárolt volna. Ezt a kormány a magyar járműipar támogatása érdekében javasolta, csakhogy megkésett ezzel, hiszen az M3-as metró felújítása már nem tűr újabb, többéves halasztást – derül ki az előterjesztésből. A főváros előrebocsátotta: ha lenne erre irányuló kormányhatározat, akkor elvileg támogatná ezt az alternatívát, de időszűke miatt most a szolgáltatásvásárlás túl magas kockázatot jelentene a beruházás sikerére. Már kérdés, hogy a megrendeléshez kormánygaranciára lenne szüksége, ezt azonban nem kapott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.