Egyelőre verhetetlennek tűnik az Apple, legalábbis a márkaértéket figyelembe véve, a cég már hatodik alkalommal végzett a Forbes rangsorának élén. A magazin szakértői szerint a brand 154,1 milliárd dollárt ér, ez hat százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az Apple fölényét jól mutatja, hogy a márka értéke majdnem duplája a második helyezett Google-nek, amelyet 82,5 milliárd dollárosra becsültek az összeállításban. Érdemes ugyanakkor megjegyezni, a Google meglepően sokat erősödött az elmúlt egy évben, a brand értéke 26 százalékkal nőtt 2015-höz képest. A harmadik pozícióban a Microsoft található 75,2 milliárd dolláros értékkel, ami éves összevetésben 9 százalékos növekedés.
Az idei Forbes-rangsorban még szembetűnőbb a technológiai szektor fölénye: 17 vállalat képviseli ezt a szegmenst a százas listán. Ez még a tavalyinál is nagyobb dominanciát jelent, hiszen akkor 15 technológiai társaság szerepelt a listán. Az ágazat fölényét mutatja az is, hogy az első húsz márka fele ebből a szegmensből került ki idén, és a top 10-ben is hasonló az arány, az első ötben pedig egyedül a Coca-Cola képvisel más iparágat. Az ágazatok tekintetében a pénzügyi a második 13 márkával, az autóipar 12 céggel képviselteti magát.
A legtöbbet erősödő brandek is a technológiai szektorból érkeztek. A magazin rangsorában ötödik Facebook márkaértéke például 44 százalékkal nőtt, ami a legnagyobb fejlődés az idei listán, míg a második ebben az összevetésben a Netflix a maga 31 százalékos erősödésével. Az online előfizetős videoszolgáltatás egyébként az idén debütált a Forbes összeállításában, a 79. pozícióban. Igaz ugyanakkor, hogy a legnagyobb zuhanást is egy technológiai márka hozta össze, az IBM brand értéke 17 százalékkal maradt el idén a tavalyitól. A cég egyébként a hetedik helyével meglepően előkelő pozícióban található ahhoz képest, hogy nem fogyasztói márka, vagyis elsődleges ügyfelei nem az egyéni fogyasztók, hanem a vállalkozások. Hasonló a helyzet a GE-vel, amely a tizedik lett az idén.
A pénzügyi szegmensből az American Express bizonyult a legerősebb márkának, de 24,3 milliárd dolláros brandértékkel is csak a 24. pozíciót szerezte meg. Lényegesen jobban szerepelt az autóipar legjobb képviselője, a Toyota, amely a hatodik helyen végzett idén, kettővel előrébb, mint 2015-ben.
A listán túlnyomó többségben vannak az amerikai cégek márkái, összesen 52 brand képviseli az Egyesült Államokat, míg Németországot 11, Japánt pedig nyolc. Az idei rangsorban szereplő márkák összesített értéke 1800 milliárd dollár, ez hat százalékkal több, mint egy évvel korábban.
A rangsor nem a fogyasztói visszajelzések alapján készül, hanem a többi közt az üzleti teljesítményt, a bevétel- és nyereségtermelő képességet veszik figyelembe, illetve azt, hogy a fő piacán mennyire számít meghatározónak egy-egy adott márka. A szerkesztők emellett kissé részrehajlók is, hiszen elvárják, hogy az Egyesült Államokban is komoly jelenléte legyen az adott brandnek. Ez az oka, hogy olyan globális cégek, mint például a Vodafone vagy az Alibaba, nem tűnnek fel a rangsorban, holott az egyéb mutatók alapján valószínűleg ott lenne a helyük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.