Az elmúlt évben Magyarországon több mint 22 milliószor vásároltak terméket online. Ennek közel 30 százalékát személyesen a webáruház saját boltjában vették át, azonban éves szinten így is közel 15 millió csomag talált gazdára valamely köztes logisztikai szereplő révén. A csomagszám-emelkedés hátterében a saját bolti személyes átvételek csökkenése, a vidéki vásárlók súlyának növekedése, valamint az elérhető kézbesítési megoldások sokszínűsége és kedvező ára áll.
Az egyes kézbesítési módok között a házhoz szállítás, valamint a fix pontos átvétel aránya nőtt leginkább. Előbbi az összes online rendelés 44 százalékát, utóbbi pedig 21 százalékát (mintegy 4,6 millió csomag) teszi ki. A fixpontos átvételi móddal rendelkező webáruházak aránya négy százalékpontos bővülést ért el. Így tavaly az e-kereskedők már mintegy 68 százalékának volt átadópontos átvételi megoldása.
Az online vásárlók egyértelműen nyitottak a köztes átvételi megoldásokra, ugyanis évről évre egyre több csomagot kérnek átadópontra – legyen az csomagautomata vagy valamilyen üzlet –, ahol így saját időbeosztásuknak megfelelően bármikor átvehetik rendelésüket. Ráadásul a vezető csomagponthálózatok ma már olyan kiterjedtek, hogy szinte mindenki könnyen találhat a lakóhelyéhez vagy napi útvonalához közel eső pontot.
A vásárlói igényekre reagálva a megkérdezett áruházak fele jelezte, hogy tervezi idén az átvételi lehetőségeinek bővítését. A kibővült logisztikai paletta viszont kihívás elé állítja a webáruházakat, hiszen az egyes szolgáltatók eltérő működése és árazási struktúrája miatt nem feltétlenül éri meg a csomagszámok több logisztikai cég közti megosztása. Célszerűbb olyan partnerrel szerződni, aki fixpontos és házhozszállítási szolgáltatást is kínál.
A logisztikai szolgáltatók elérhetőségét tekintve – derül ki a felmérésből – a legtöbb webáruház, immár évek óta, a GLS szolgáltatásait (házhoz szállítás + GLS-csomagpont) veszi igénybe. A szolgáltató csomagszámban és szerződésállományban egyaránt az élen jár a hazai e-kereskedelem logisztikai kiszolgálásában. A GLS mellett ugyancsak komplex megoldást kínál további három, nagy csomagszámmal és szerződésállománnyal rendelkező logisztikai cég is: a Magyar Posta (házhoz szállítás + PostaPontok), a DPD (házhoz szállítás + DPD Pickup-csomagpontok), valamint a Sprinter (házhoz szállítás + Pick Pack Pont-hálózat) is. A nagy logisztikai szereplők árnyékában látványos terjeszkedésbe kezdett az alig egy éve kockázati tőke bevonásával indult Foxpost is. A magyar startup egy év alatt több mint 200 webáruháznál jelent meg logisztikai partnerként. Innovatív csomagautomata-szolgáltatását az e-kereskedők a legjobbra értékelték az átadópont megoldások között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.