BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekvő logisztikai szektor

A korábbi évekkel ellentétben, tavaly már nemcsak volumenében, hanem arányaiban is nőtt a hazai online kiskereskedelmet kiszolgáló logisztikai szektor – derül ki a GKI Digital és az Árukereső közös, logisztikára fókuszáló felméréséből.

Az elmúlt évben Magyarországon több mint 22 milliószor vásároltak terméket online. Ennek közel 30 százalékát személyesen a webáruház saját boltjában vették át, azonban éves szinten így is közel 15 millió csomag talált gazdára valamely köztes logisztikai szereplő révén. A csomagszám-emelkedés hátterében a saját bolti személyes átvételek csökkenése, a vidéki vásárlók súlyának növekedése, valamint az elérhető kézbesítési megoldások sokszínűsége és kedvező ára áll.

Az egyes kézbesítési módok között a házhoz szállítás, valamint a fix pontos átvétel aránya nőtt leginkább. Előbbi az összes online rendelés 44 százalékát, utóbbi pedig 21 százalékát (mintegy 4,6 millió csomag) teszi ki. A fixpontos átvételi móddal rendelkező webáruházak aránya négy százalékpontos bővülést ért el. Így tavaly az e-kereskedők már mintegy 68 százalékának volt átadópontos átvételi megoldása.

Az online vásárlók egyértelműen nyitottak a köztes átvételi megoldásokra, ugyanis évről évre egyre több csomagot kérnek átadópontra – legyen az csomagautomata vagy valamilyen üzlet –, ahol így saját időbeosztásuknak megfelelően bármikor átvehetik rendelésüket. Ráadásul a vezető csomagponthálózatok ma már olyan kiterjedtek, hogy szinte mindenki könnyen találhat a lakóhelyéhez vagy napi útvonalához közel eső pontot.

A vásárlói igényekre reagálva a megkérdezett áruházak fele jelezte, hogy tervezi idén az átvételi lehetőségeinek bővítését. A kibővült logisztikai paletta viszont kihívás elé állítja a webáruházakat, hiszen az egyes szolgáltatók eltérő működése és árazási struktúrája miatt nem feltétlenül éri meg a csomagszámok több logisztikai cég közti megosztása. Célszerűbb olyan partnerrel szerződni, aki fixpontos és házhozszállítási szolgáltatást is kínál.

A logisztikai szolgáltatók elérhetőségét tekintve – derül ki a felmérésből – a legtöbb webáruház, immár évek óta, a GLS szolgáltatásait (házhoz szállítás + GLS-csomagpont) veszi igénybe. A szolgáltató csomagszámban és szerződésállományban egyaránt az élen jár a hazai e-kereskedelem logisztikai kiszolgálásában. A GLS mellett ugyancsak komplex megoldást kínál további három, nagy csomagszámmal és szerződésállománnyal rendelkező logisztikai cég is: a Magyar Posta (házhoz szállítás + PostaPontok), a DPD (házhoz szállítás + DPD Pickup-csomagpontok), valamint a Sprinter (házhoz szállítás + Pick Pack Pont-hálózat) is. A nagy logisztikai szereplők árnyékában látványos terjeszkedésbe kezdett az alig egy éve kockázati tőke bevonásával indult Foxpost is. A magyar startup egy év alatt több mint 200 webáruháznál jelent meg logisztikai partnerként. Innovatív csomagautomata-szolgáltatását az e-kereskedők a legjobbra értékelték az átadópont megoldások között.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.