Drámai változást hozhat az idei év az okostelefonok piacán. Az első iPhone-ok megjelenése óta 2016-ban lehet a leglassabb a szegmens fejlődése. Az IDC piackutató cég előrejelzése szerint ebben az évben mindössze 3,1 százalékkal nőhet a készülékértékesítés világszerte, igaz, még így is meghaladhatja az 1,8 milliárdot az eladott okosmobilok száma. A gyártók azonban – figyelembe véve, hogy 2015-ben még 10 százalék feletti nőtt a piac – nem számíthatnak túl sok jóra 2016-ban.
Ráadásul folyamatosan nő a riválisok száma, az idén például az első negyedévben két olyan cég is felkerült az öt legnagyobb piaci szereplő közé, amely korábban soha nem végzett ilyen előkelő helyen. Mindkét vállalkozás kínai, és előkelő pozíciójukat főként annak köszönhetik, hogy a nemzetközi piacok felé is nyitottak, bár főként ázsiai országokban jelentek meg készülékeikkel. Hasonló stratégia hozott komoly eredményeket a jelenleg legjobb pozícióban lévő kínai gyártónak, a Huaweinek is, amely tavaly a teljes évben és az év elején is a harmadik legnagyobb gyártó volt. A múlt évben például 108 millió okosmobilt adtak el, ami 44 százalékos fejlődést jelentett éves összevetésben, míg idén az első három hónapban további 64 százalékos bővülést tudtak elérni.
Bár a kínai társaság azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a világ legnagyobb okostelefon-gyártója legyen, ettől egyelőre még távol állnak. A piacvezető Samsung az első negyedévben majdnem háromszor annyi készüléket adott el, mint a Huawei, és a második Apple is közel kétszer annyit. Mindkét cég értékesítése csökkent azonban éves összevetésben 2016 elején, és a Samsung már tavaly is csak igen visszafogott mértékben, 2,1 százalékkal nőtt. Az Apple 2015-ben még az ötödével növelte értékesítését. Kérdés, tud-e javítani a két cég az év hátralévő részében. A második negyedéves okostelefon-értékesítési adatokra még pár hetet várni kell, de a Samsung esetében a Galaxy S7 és S7 edge modellek népszerűsége javíthat a képen, az Apple pedig az iPhone SE-ben bízhat, amellyel a kisebb méretű, az árat figyelembe véve középkategóriás készüléket keresőknek igyekeztek kedvezni. Ezzel a modellel egyébként a társaság szembement a meghatározó trendekkel, ugyanis a tapasztalatok szerint a fogyasztók egyre nagyobb kijelzőre vágynak. Ez annak fényében érthető is, hogy ugrásszerűen nő a mobilos tartalomfogyasztás, és a videók, fényképek nézegetésénél nem mindegy, mekkora felület áll rendelkezésre. A gyártók igyekeznek kiszolgálni az élmények rögzítésére vágyó fogyasztókat, hiszen a 4K, vagyis az ultranagy felbontás lassan alapelvárás lesz egy prémium mobilnál, a Sony Xperia Z5 23 megapixeles kamerát kapott, a Huawei P9-be pedig már két Leica lencsét építettek be, hogy még tökéletesebbek legyenek a vele készült fényképek. Akadnak ugyanakkor olyan cégek, amelyek teljesen új utakat keresnek. A Lenovo a Phab 2 Pro készülékbe például már beépítette a Google által indított Project Tango eredményét, ami egy olyan speciális kamerarendszer és szoftver, amely térlátást biztosít a készüléknek.
Nőtt az Android részesedése
Magyarországon az első negyedévben 619 ezer okosmobilt adtak el az IDC adatai alapján, ez 3,5 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. Az okostelefonok a teljes mobilértékesítés 83,5 százalékát adták, míg 2015 első három hónapjában még csak 78 százalékos volt a részesedésük. Az androidos készülékek aránya az okostelefon-forgalomból 10 százalékponttal nőtt egy év alatt, elérve a 83,3 százalékot. Az iOS 11,4, míg a Windows Mobile 5,3 százalékos részesedést ért el az első negyedévben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.