BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy rekord dőlt meg a magyar autópiacon

Júniusban és idén az első fél évben is több éves rekordot döntött az új személyautók értékesítése. A nagy győztes a Suzuki.

Nagyon régen nem sikerült annyi új személyautót eladni egy hónapban Magyarországon, mint idén júniusban, amikor ez a szám megközelítette a tízezret – derül ki a DataHouse adataiból. Bár már a májusi 8500 eladás is rekordnak számított, de ekkor még nem lehetett látni, hogy egy egyszeri teljesítményről vagy egy trend kezdetéről van-e szó. Ezért korábban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) is kivárt. Most viszont már úgy fogalmaztak, hogy a tervezettnél gyorsabban növekvő új személyautó piac miatt felfelé kell módosítani az év elején megfogalmazott előrejelzésüket. Az MGE a jövő hónapban áll elő a korrigált számokkal.

Az MGE 2016-ra nyolcvan ezer új autó eladásával számolt az év elején, miután 2015-ben 77166 új személygépkocsit sikerült értékesíteni a magyar piacon. Az egyesület továbbra is bízik abban, hogy folytatódik a magánvásárlók gyorsuló visszatérése és a vállalati gépjárművek cseréje is tovább erősödik. Noha a magánvásárlók inkább a használt autó kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része - különösen az egy-három autós céges vásárlások - magánvásárlásnak tekinthető, csupán az áfavisszaigénylés miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és nyílt végű - maradvány értékes - finanszírozásba.

Idén júniusban tehát 9685 új autót helyeztek forgalomba, míg egy évvel korábban még csak 7345-öt egy évvel korábban pedig több mint egy ezerrel kevesebbet. Ezúttal a három dobogós márka – az Opel, a Suzuki és a Ford – mindegyikéből több mint ezret sikerült eladni. Az első három helyezett eladásai közt nagy különbség nem volt.

A júniusi eladások természetesen az első féléves adatokat is megdobták, idén az első hat hónapban ugyanis csaknem 46 ezer új autó talált gazdára, ami mintegy 32 százalékos növekedés a bázishoz képest. Tavaly ugyanis 37 ezer új személyautót értékesítettek az első fél évben, ami már szintén egy növekedés eredménye, 2014-ben ugyanis még csak 33 ezer autót sikerült eladni az első hat hónapban.

Egy önjáró autó fejlesztéséről szóló szerződést írt alá a BMW, az Intel illetve egy számítástechnikai cég, a Mobileye – számolt be a BBC. A BMW tervei szerint 2021-ben kezdődhetne meg a robot autók gyártása. A cégek – a közutakon, településeken is - biztonságos közlekedést biztosító autót ígérnek, amely annak fényében válik hangsúlyossá, hogy a közlemúltban halálos balesethez vezetett egy Tesla S modell állítólag a hajtásmű hibája miatt.

Míg júniusban az Opel vezette a márkák versenyét, addig az első hat hónap viszonylatában a Suzuki állt az élen, ami minden bizonnyal az esztergomi Vitara töretlen sikerének köszönhető. Az említett csaknem 46 ezer idén eladott új személyautó több mint 11 százalékát a Suzukik tették ki, amelyből 5211-et adtak el. A második helyen, 4656 eladott járművel az Opel állt, a harmadik pedig a Skoda lett, amelyből 4349 fogyott az első hat hónapban.

A Suzuki felfutását jelzi, hogy tavaly az első fél évben – vagyis amikor még a Vitara eladások kezdeténél tartottak – a japán márka csak az ötödik helyet tudta megszerezni a 2869 új autó akadásával. Az elmúlt év első hat hónapjában az Opel 4348 új jármű eladásával vezette a listát, a második helyen a Skoda, a harmadikon pedig a Ford végezett.

A korábbi évekhez képest idén az első hat hónapban is az alsó-közép kategóriás járművekből fogyott a legtöbb, ez tette az eladott járművek csaknem 31 százalékát. (Júniusban még többet, 35 százalékot képviselt ez a kategória). Az alsó-közép kategóriások mellett a városi terepjárók (SUV) eladása is tovább szárnyal. Idén az első hat hónapban már az összes értékesítés több mint 28 százalékát tették ki az e kategóriába tartozó járművek. A sport és a luxus kategóriába tartozó modellek eladása a korábbi időszaknak megfelelően alakult, ezekből csaknem négyszázat adtak el, ami tehát a teljes értékesítés mintegy egy százaléka.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.