Az év első felében 11 százalékkal kevesebb árut fuvarozott a GYSEV Cargo Zrt., mint az egy évvel korábbi hat hónapban. A visszaesést a menekültválság okozta fennakadásokkal (idomeni határhelyzet, terelő útirány stb.), Románia határtechnológiai problémáival, valamint a hazai és a délkelet-európai pályafelújításokkal magyarázta a Világgazdaságnak Boda János vezérigazgató. Összességében a GYSEV Cargo az idén több kész autót és palettás árut fuvarozott, mint egy éve, viszont kevesebb nyersanyagot és építőanyagot. Érezhetően esett a gabonaszállítás is. Igaz, tavaly a kedvező időjárásnak köszönhetően a hazai termés nagy és jó minőségű volt, az idén viszont az olasz vevők inkább Franciaországból vásárolnak.
A társaság árutonna-kilométerben mért – tehát a szállítás távolságát is figyelembe vevő – teljesítménye csak 2,8 százalékkal esett. Ez részben annak köszönhető, hogy nőttek az anyavállalat hagyományos törzshálózatán kívüli, magánvasúti forgalmak. A GYSEV Cargo ugyanis az áruszállításon kívül logisztikai szolgáltatásokat is nyújt. Idei teljes forgalmán belül tovább nőtt az intermodális (több szállítási megoldást ötvöző) árufuvarozás aránya.
A 2011. január 1-jén alakult társaság – az előző évekhez hasonlóan – tavaly is nyereséges volt. Kedvező földrajzi fekvéséből adódóan kelet–nyugati irányú fordítókorong funkciót szerzett az áruszállításban, de emellett beszállna az európai észak–déli irányú áruszállításba is. E terve összhangban áll azzal, hogy anyavállalata, a GYSEV Zrt. infrastruktúra-beruházásai épp e tengelyre összpontosulnak. A cég továbbá szeretné a legnagyobb forgalmat a közútról a vasútra terelni, miután utóbbinak alacsonyabbak az externális költségei.
2016 nemcsak a GYSEV Cargo, hanem az összes európai vasútvállalat számára is kihívásokat tartogat Boda János szerint. Így például komoly feladat a vasúti liberalizáció miatt erősödő versenyben való helytállás.
Szupergyors vonat az USA-ban
Az amerikai Amtrak vasúti társaság 2,45 milliárd dolláros kölcsönt kap szolgáltatásai bővítésére és javítására. A pénzből többek között kibővítené a Washington DC és a Boston közötti, nagy sebességű hálózatot, amelyen 2021-től állhatnak üzembe az új, óránként 160 – egyes szakaszokon 186 – mérföld megtételére képes vonatok. A kocsikon a jelenleginél harmadával több ülés lenne, és 40 százalékkal több utast szállíthatnának. Az USA-ban a fenti vonalat is tartalmazó északkeleti vasúti folyosó az egyik legforgalmasabb, tavaly 11,7 millióan utaztak rajta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.