BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét Kína uralja a globális műtárgypiacot

Hiányoznak az aukciókról a drága remekművek.

Dacolva minden előrejelzéssel, ismét Kína uralja a nemzetközi műkereskedelmet, miután 2016 első fél évében 18 százalékkal nőtt a részesedése a globális piacon – derül ki az Artprice jelentéséből. (Az Art­price 1987 óta tesz közzé műtárgypiaci elemzéseket, több mint 3500 aukció eredményeire támaszkodva, a festészet mellett követik a szobrok, rajzok, fotográfiák és installációk területét is.)

Az árverési házak világszerte több mint 252 ezer műtárgyat adtak el az idei első hat hónapban, jutalékokkal együtt 6,53 milliárd dollár összértékben. A tranzakciók száma 3,2 százalékkal emelkedett, az eladások értéke viszont 25 százalékkal csökkent, mivel a kiemelkedő, 10 millió dollár feletti árat elérő műtárgyak közül kevesebb kerül nyilvános árverésre. A nyugati árverések tételei közül mindössze 28 százalék bizonyult eladhatatlannak, ami jó arány: általában a 30 százalék alatti érték esetén beszélnek élénk keresletről. A piacok bizalmát mutatja az is, hogy az egyetlen tőzsdén jegyzett fontos aukciósház, a Sotheby’s részvényárfolyama több mint 20 százalékkal erősödött New Yorkban.

Az igazi meglepetés Kína 570 millió dolláros forgalma, ami 35 százalékkal több az egy évvel korábbinál – emelte ki közleményében Thierry Ehrmann, az artprice alapító-vezérigazgatója –, illetve az, hogy az ázsiai ország visszaszerezte a vezető pozíciót a globális piacon. (Ez abban is megmutatkozott, hogy a legnagyobb forgalmat elérő művészek közül az első tízben egy éve egyetlen kínai művész se volt, most viszont négy is van.) A másik meglepetés a visszamaradt tételek tartósan alacsony rátája és a tranzakciók egyenletes növekedése, ami a műtárgy-kereskedelem alkalmazkodóképességét bizonyítja.

A drága remekművek piacán viszont hiány mutatkozik: a vezető aukciósház, a Christie’s árverésein 2015 első fél évében 31 tételt ütöttek le tízmillió dollár felett, egy évre rá csak 12-t. A legmagasabb árak közt is szembeötlő a különbség: a tavalyi első fél évben Picasso Algíri nők című képe 179,4 millió dollárért kelt el a Christie’snél – ez ma is a világrekord –, most viszont egy 63,2 milliós Picasso, a kubista Ülő nő lett a legdrágább a Sotheby’snél.
A high-end kategória szűkülése miatt New York forgalma 49 százalékkal, Londoné pedig 30 százalékkal esett vissza. Hongkongé viszont 18 százalékkal nőtt. Emelkedést mértek Belgiumban (12 százalék), Törökországban (7 százalék) és Svédországban is (44 százalék), bizonyítva, hogy a nemzeti piacokat nem feltétlenül befolyásolja a nagy központok gyengülése.

Az online értékesítés változatlanul dinamikusan bővül, ennek köszönhetően egyre fiatalabb korosztályok kapcsolódnak be a vevők közé, és földrajzilag is egyre szélesebb területet fed le a piac. Fontos szereplők lettek a múzeumok is: 2000 és 2014 között több új múzeum alakult, mint a 19. és a 20. században együttvéve, és az új intézmények jellemzően a 100 ezer dollár fölötti árkategóriában vásárolnak minőségi műtárgyakat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.