A Mercedest is aggaszthatja a munkaerőhiány. Nem lesz könnyű két-három éven belül megfelelően képzett szakembereket találni a Kecskemétre tervezett új üzembe – mondta Világgazdaságnak Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) főtitkára. A Mercedes azonban viszonylag jó helyzetben van, hiszen jó referenciát jelent, jelentős, megbízható márkának számít, így a munkaerő-toborzást is könnyebben megoldja, mint azok a cégek, ahol alacsonyabb szintű a hozzáadott értékű munka aránya. Kilián ezért optimista, úgy véli: ha nem is könnyen, de a Mercedes megtalálja majd a megfelelő munkavállalókat. Minden bizonnyal a Mercedes-központban is erre számítanak, különben nem döntöttek volna a magyarországi bővítésről.
Óriási harc folyik a járműipari cégek között azért, hogy melyik tud több mérnököt magához csábítani az egyetemekről és a konkurenciától, de a többi szakképzett munkaerőért is nagy a küzdelem. Ráadásul a magyarországi gyárak nem csupán idehaza, hanem a régió többi országában is kénytelenek versenyezni a munkavállalókért. Ez a bérek alakulásán is meglátszik. Az MGSZ-hez tartozó járműgyártó cégek 10-20 százalékos béremelést hajtottak végre az elmúlt években, de ez sem biztos, hogy elég. Egy nemrég megjelent nyugat-magyarországi hirdetés szerint ugyanis igen vonzó béreket kínálnak Szlovákiában is az autóipari szakképzettségű magyar munkavállalóknak. Emellett a gyárak saját beszállítóikkal is versenyezhetnek. Az autógyárak bővítése a beszállítóknak is növekedést hoz, így azok szintén hasonló munkaerő-problémákkal küzdenek.
A konkurensek is foggal-körömmel ragaszkodnak a jó szakemerekhez, ezért a fiatal munkaerők belső képzése is legalább ennyire fontos. A folyamatos utánpótlás biztosításának érdekében a Mercedes gyakornoki programot vezetett be, és német mintára kialakított duális képzést indított a középiskolások és főiskolások számára. A 2011 óta működő program keretében a 2015 májusában végzett 26 középiskolai tanuló közül 24-en kaptak állást a Mercedes-Benz gyárában. A Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karán idén februárban végeztek az első hallgatók a duális felsőoktatási alapképzésben, közülük négyen a Mercedes szakembergárdáját erősítik. Hamarosan új mérnökök is érkezhetnek a céghez, a Pallasz Athéné Egyetem GAMF Kara ugyanis szeptembertől a járműmérnöki szak mellett már gépészmérnöki alapszakon is meghirdeti a duális képzést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.