A Simicska Lajos érdekeltségében álló Közgép Zrt. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, és gyors egymásutánban több ügyben is jogorvoslatot kért. A múlt héten az 55. számú főút Mórahalom–megyehatár közötti szakaszának burkolatmegerősítéséről szóló eljárást támadta meg, amely a 15,7 kilométeres főútszakaszon kívül a párhuzamos kerékpárút építését is tartalmazza. Ugyancsak a napokban nyújtott be kérelmet a 12,7 kilométeres, csomópontokkal, alul- és felüljárókkal tűzdelt 47. számú főút Hódmezővásárhelyt elkerülő szakaszára kiírt tender, illetve a 62. számú főút Szabadegyháza–ipartelep elkerülő, valamint a 21. számú főút egyik szakaszára kiírt tender miatt.
A Közgép nem reagált a Világgazdaság megkeresésére, de a versenytársak úgy érzékelik, „mindenki visszatért az eredeti startégiájához”. Vagyis a Simicska-cég azt teszi, amit a szakítás után gyakorolt: annyi pályázaton indul el, amennyin csak tud, olcsó árajánlattal vág a versenytársak alá, s mivel ezzel sem nyer, megtámadja a tendereket. Ezzel a technikával korábban hónapokra blokkolta az infrastruktúra-fejlesztésre szóló közbeszerzési eljárások eredményhirdetéseit. Simicska azt ígérte a G-nap után, hogy „minden jogi lehetőséggel” élni fog a Közgép védelmében, és a jelek szerint nem tesz mást most sem.
Közben a kormányzati oldal sem adta fel. A Közgép-piacról való kiiktatása eddig nem sikerült sem az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek szakaszán bedobott kartellgyanúval, sem a győr–gönyűi kikötőfejlesztésen orrontott hamis adatszolgáltatással. (Annyira nem, hogy az utóbbi ügy miatt az Európai Bizottság – ahogy a Világgazdaság közölte – a Közgép kizárása miatt 1,4 milliárd forint uniós támogatás visszafizetését javasolta.)
A Lázár János kancelláriaminiszter kérésére vizsgálódó Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) sem ért el áttörést, a Tisza-híd építését elnyert Közgép-A-Híd Zrt. esetében 2,5-2,5 millió forint büntetésre elegendő szabálytalanságra lelt. A kudarcok után némi meglepetésre a Kehi a múlt héten újra nekifutott az ügynek, és a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult a Tisza-híd kivitelezésére szóló tender miatt. Igaz, nemcsak a Közgépen próbál fogást találni, július során a két másik szakaszt elnyert Colas és a Strabag ügyében is jogorvoslati kérelmet adott be.
Az újabb nekifutást úgy értelmezik útépítői berkekben, hogy a kivitelezőkkel folytatott elszámolási vitához kapcsolódik, az elvégzett munka kifizetését szeretné megúszni az állami megrendelő. Az eredetileg nettó 110,8 milliárd, majd 18 milliárddal megemelt költségű projekt kivitelezői a tavaly márciusban leállított építkezésen elvégzett munkákért, károkért összesen mintegy 70 milliárd forintra tartanak igényt. Ami a takarékos közpénzfelhasználást illeti, ez rosszul fest: az összesen 29 kilométeres szakasz durván harmadáig – a híd feléig – készült el, részben feleslegesen, hiszen sztráda helyett gyorsút épül, és nem is teljesen azonos nyomvonalon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.