BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Uber: új kínai megoldás

Beolvad a Didi Chuxingba az Uber kínai érdekeltsége, a fúzióval egy 35 milliárd dollár értékű cég jön létre

Egyesülhet a legnagyobb kínai szolgáltató, a Didi Chuxing és az Uber helyi érdekeltsége – hatalmas fúzió készül a fuvarrendelő mobilalkalmazások piacán. Az összeolvadás lehetőségéről már hónapok lehetett hallani, azonban ezúttal a Bloomberg és a The Wall Street Journal is saját forrásaira hivatkozva azt írta, hogy már létrejött a megállapodás, és a hírt hétfőn a Didi Chuxing és az Uber hivatalosan is megerősítette. Az egyesüléssel egy intenzív és rendkívül drága piacfelosztó verseny végére kerülhet pont. A Bloomberg információi alapján a Magyarországról kiebrudalt Ubernek eddig kétmilliárd dolláros veszteséget okozott az, hogy igyekezett megvetni a lábát a távol-keleti országban. A hatalmas költségek ellenére a világ többi részéhez képest visszafogott eredményeket értek el, és óriási a lemaradásuk a piacvezető Didi Chuxinggal szemben. A kínai társaság több mint 300 millió regisztrált felhasználóval és 15 millió sofőrrel büszkélkedhet, ráadásul anyagi forrásokban sincs hiány, hiszen eddig több mint hétmilliárd dollárt kaptak különböző befektetőktől, köztük például az Apple-től, amely egymilliárd dolláros összeggel szállt be a cégbe. A Didi Chuxing értékét 28 milliárd dollárra be­csülik.

Az eddigi közlések alapján az várható, hogy az Uber kínai érdekeltsége beolvad ugyan a Didi Chuxingba, de a márkanevet megtartják. Az így létrejövő vállalat mintegy 35 milliárd dollárt ér majd. A megállapodás értelmébn az Uber Technologies és a társaság kínai érdekeltségének korábbi befektetői mintegy 20 százalékos részesedéshez jutnak az egyesített cégben. Emellett Travis Kalanick, az Uber alapítója és vezérigazgatója igazgatósági tag lesz a kínai társaságnál. Cserébe a Didi Chuxing szintén részesedéshez jut az amerikai vállalatban, igaz, ennek mértékét nem közölték, valamint elnöke, Jean Liu is bekerül az Uber igazgatóságába. A tranzakció egyben azt is jelenti, hogy a Didi Chuxing valamennyi, globális szinten jelentős taxirendelő alkalmazást működtető cégben rendelkezik majd érdekeltséggel, hiszen korábban a másik nagy amerikai szolgáltatóba, a Lyftbe, az indiai Olába és a Délkelet-Ázsiában terjeszkedő Grab Taxiba is bevásárolták magukat. A tranzakció időzítése igen érdekes, hiszen novemberben lép életbe Kínában az a jogszabályi változás, amely lényegesen egyszerűbbé teszi a mobilos fuvarrendelő szolgáltatások működését.

Jönnek mások

Az Uber hazai sofőrjei július 24-én szállítottak utoljára utasokat, azonban a cég kivonulásával keletkezett piaci résre máris akadtak jelentkezők. Július utolsó hetében az Észtországból indult Taxify közölte, hogy augusztus elején elindulnak sárga autóik a magyar fővárosban, részben az egykori Uber-sofőrökre építve.

Az Uber részéről a jelentős veszteséget figyelembe véve észszerű lépésnek tűnik az ügylet, főleg annak fényében, hogy a cég a fejlettebb piacokon saját bevallása szerint már nyereségesen működik. A jelek szerint igyekeznek is mindent megtenni annak érdekében, hogy ez így maradjon, a Financial Times a vasárnapi számában arról számolt be, miszerint a társaság félmilliárd dollárt költ arra, hogy függetlenné váljon a Google Maps térképszolgáltatástól, illetve megteremtse az alapjait az önvezető autók bevezetésének. Az Uber a múlt héten a Google Maps korábban átcsábított egykori főnökét, Brian McClendont nevezte ki saját térképrészlegének élére. Emellett bejelentették azt is, hogy együttműködnek a műholdas képalkotó technológiával foglalkozó DigitalGlobe-bal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.