A Világgazdasági Fórum nemrég közreadott jelentése a világ fontosabb országainak versenyképességéről élénk hazai érdeklődést váltott ki. Önmagában a versenyképesség fogalma, de legfőképpen annak üzenete sok vonatkozásban vitatható ugyan, de a kormányzati és a szakértői értékelés közötti szakadék valójában nem ebből fakad. Sokkal inkább abból, hogy a hivatalos értékelés a beindult szerényebb növekedésre, a javuló külső és belső egyensúlyra, valamint az adósságállomány kedvező elmozdulásaira fókuszál, míg a szakértők – elismerve a végbement javulást – a jövő szempontjából meghatározó jelentőségűnek tartják a tartós gazdasági növekedést, a külső és belső egyensúlyokat alapvetően meghatározó társadalmi-gazdasági feltételek kilátásait. A kormányzati elutasítás nem igazán érthető, hiszen versenyképességünk fokozatos romlása egybecseng a fejlettségi rangsorunkban megfigyelhető romlással, a boldogságindex és a lakossági fogyasztás gyengülését mutató nemzetközi összehasonlításokkal.
A nagyon eltérő vélekedések mögött az a ki nem mondott megítélés is tetten érhető, hogy a makrogazdaság javuló aggregált mutatói mögött gyakran nem valós, részben egyszeri és a „kreatív” elszámolásból fakadó tényezők állnak. Csak arra utalnék, hogy a javuló trendek reális megítélésénél elsikkad az a nagyon fontos, de átmenetinek tekinthető felhajtóerő, ami a viszonylag szerény beruházási és fejlesztési tevékenységeken belül az EU-támogatások hatásaként jelentkezik. Nem teljesen alaptalanok azok a vizsgálati eredmények, amelyek szerint az EU-támogatások rövid távú hatásaitól megtisztított magyar makrogazdasági teljesítmény meglehetősen szerény lenne. Nagy valószínűséggel csökkentené azt a látványos különbséget is, amely a versenyképességi mutatók és a rövid távú viszonylag kedvező makrogazdasági adatok között mutatkozik. A támogatások kedvező növekedési és egyensúlyi hatásaival szemben azonban nagyon kérdéses, hogy az elköltött forrásokhoz képest egyáltalán javult-e, illetve milyen mértékben erősödött az ország hosszabb távú növekedési potenciálja.
Magyarország esetében általánosan elfogadott axióma – és ebben nincs különbség a kormányzat és szakértők között –, hogy a legfőbb növekedési tényezőnk a rendelkezésünkre álló emberi erőforrás és képzettsége, valamint annak hasznosulása. E növekedési potenciál jövőbeni milyenségét, teljesítőképességét az oktatás és képzés, valamint a munkaerő „karbantartását” biztosító egészségügy determinálja. A rendszerváltás óta, de különösen az utóbbi fél évtizedben mind a megszorító, mind a nem ortodox gazdaságpolitika két mostohagyerekéről van szó. Azért is fájó pontjai ezek növekedési kilátásainknak, mert még nagyon gyors gazdaságpolitikai fordulat esetén is évtizedes időkeretet feltételez az átállás és a hatások jelentkezése. Ráadásul a jelenleg uralkodó és egyre inkább a társadalom egészét átfogó unortodox társadalmi szemlélet nem igazán a kiművelt emberfő ideálját preferálja.
Akár biztatónak is tűnhet, hogy a versenyképességünket egyre rosszabbnak bemutató nemzetközi összevetést elutasító kormányzat a híradások szerint a versenyképességet javító intézkedések kidolgozására egy tanácsot hoz létre.
Ez azonban a nemzetközi összevetés üzenetének tökéletes meg nem értését jelenti, hiszen a versenyképesség javításának egyetlen és mással nem helyettesíthető feltétele a jelenlegi társadalmi szemlélet és gazdaságpolitika gyökeres átalakítása. Ugyanis a szélesebben értelmezett gazdaságpolitikán túl nincs – és értelmetlen – önálló versenyképesség-politika, különös tekintettel arra, hogy a verseny kiterjesztésével szemben inkább a valós verseny egyre sikeresebb kiszorítása van folyamatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.