BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az üzemanyagárak emelkedése várható a következő hetekben

Rengeteg a bizonytalansági tényező az OPEC kvótacsökkentésének piaci hatásait illetően. Ám ha mindenki betartja a vállalását, az üzemanyag rövid távon drágulhat

„Két-három héten belül 10-15 forinttal drágulhat Magyarországon az üzemanyag literje, ha tartóssá válik a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) szerdai döntése nyomán több mint 5 dollárral megemelkedett olajár” – mondta a Világgazdaságnak az Erste Befektetési Zrt. elemzője.

Pletser Tamás szerint azonban még több dolog is kérdéses: betartják-e a kartelltagok termeléscsökkentési vállalásaikat, meddig esik még, és mikor lendül be újra az észak-amerikai nem hagyományos olajtermelés, s végül mikortól és milyen szintről farag le saját olajtermeléséből Oroszország. Az első esetében bízni lehet Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek és Katar kvótafegyelmében, de Irán már eleve csak szinten tartást vállalt, Irak szándéka pedig nem látható. Amerika külön szám: az egyre gazdaságosabbá váló palaolaj-termelés felfuttatása a magasabb ár mellett még jobban megéri majd az ottani termelőknek – ez látszik már a fúrótornyok számának emelkedésén is –, de várhatóan erősödik majd a beruházási kedv a hagyományos kitermelésben is Ázsiától Észak-Európáig. Ha a napi palaolaj-felhozatal a mai 8,6 millió hordóról felfelé indul, az lejjebb kényszerítheti a globális árakat is.

Az oroszok napi 300 ezer hordós vállalása körüli kérdőjeleket Alekszandr Novak energiaügyi miniszter oszlatta el: mint jelezte, országa az idei november–decemberi szinthez képest fogja majd vissza olajkitermelését. A vállalást leosztják az olajvállalataik között, mindegyiknek egyforma arányban kell majd beszállnia – idézte Novakot az Interfax. Az orosz olajtermelés ráadásul épp felfutóban van, októberben abszolút csúcsot döntött napi 11,2 millió hordóval, és várhatóan decemberben is ezt teszi. Azaz magasra srófolt bázisból engednek majd napi 300 ezer hordónyit.



A szerdai, 1,2 millió hordós OPEC-kvótacsökkenésről szóló egyezség nyomán megindult rali tegnap is folytatódott, a WTI ára bőven 53 dollár/hordó fölött is járt, ahogy a Brenté is. Számos kereskedő ugyanakkor már a korábban nyitó ázsiai tőzsdéken is arra figyelmeztetett, hogy a száguldás rövid életű lehet, egyrészt azért, mert az önkorlátozásban leginkább érintett közel-keleti országok elsősorban a raktárkészleteket fogják csökkenteni, másrészt pedig azért, mert az USA nem vesz részt az egészben. A Goldman Sachs friss elemzése szerint az olaj a közeljövőben akár 60 dollár fölé is drágulhat, de 2017 második felében vissza fog térni az 50 dollár körüli szintre.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója szerint az OPEC mostani döntésének a rövid távú dráguláson túl nemigen lesz számottevő hatása sem a nemzetközi olajárakra, sem a hazai üzemanyagárakra. Ennek három oka is van. Egyrészt a bejelentésnek főként lélektani hatása van, ez magyarázta a 8 százalékos árugrást, de tartós hatása a globális túlkínálat miatt nem lesz. Másrészt az olaj és az üzemanyagok ára között már nincs olyan szoros kapcsolat, mint régen, a benzinnek és a dízelnek saját tőzsdei ára van. Végül a keresleti oldal sem segíti a radikális áremelkedést. A megerősödött dollár viszont rövid időn belül feljebb nyomhatja a hazai üzemanyagárakat.

A jövedéki adó leghamarabb áprilisban csökkenhet

A költségvetés helyzete mindenképpen stabil marad – válaszolta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arra, mi lesz, ha a növekvő olajár miatt vissza kell venni a jövedéki adóból Magyarországon. A jelenlegi szabályok szerint a NAV negyedévente vizsgálja meg az időszak átlagos olajárait, és ha azok 50 dollár felett vannak, akkor kisebb, ha az alatt, akkor nagyobb adómértéket állapít meg. Jelenleg a korábbinál 6,35 forinttal többet fizetünk a benzin, és 12,7 forinttal többet a gázolaj literje után az államnak, miután a második negyedév átlagos árai 50 dollár alatt maradtak. A következő felülvizsgálat decemberben esedékes, és az átlagolás miatt igen valószínű, hogy 50 dollár alatti ár jön ki, azaz az üzemanyagár emiatt nem változik január elsején. Ha az olajár 50 dollár felett stabilizálódik, akkor áprilistól lehet kedvező változásra számítani a kutaknál. Ha drágul az üzemanyag, az a költségvetést nem feltétlenül érinti negatívan: az árak emelkedésével ugyanis az áfabevétel automatikusan nő. Varga Mihály szerint ráadásul érdemes várni: az OPEC-megállapodás hatására megugrottak ugyan az árak, de nincs pánik a piacon, és kérdés, hogy hosszabb távon miként alakul az olaj ára.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.