Ritkán határozzák meg a műtárgyak nemzetközi piacát oly mértékben a politikai változások, mint 2016-ban történt. A június végi Brexit-népszavazást követő fontgyengülés például jelentősen megdobta a nyári londoni aukciós forgalmat, így a Sotheby’s a veszteséges első negyedév után nyereséges másodikat zárhatott (oda számolták el a júliusi árveréseket is). A Donald Trump novemberi elnökké választása utáni héten New Yorkban csapkodtak a kalapácsok, másfél tucatnál több festményt adtak el tízmillió dollár fölötti áron.
A tavalyi évről még nincsenek végleges adatok, de például a Sotheby’s aukciós összforgalma december 12-én összesen 4,1 milliárd dollárnál járt, ez csaknem harmadával kevesebb a 2015. végi 6 milliárdnál. (Az ügyleteiket nem nyilvánosan bonyolító műkereskedők, galeristák is hasonló mértékű visszaesésről számoltak be.) A fő gond az volt, hogy tavaly nem jelentek meg az árveréseken olyan sztártételek, mint 2015-ben, amikor a globális toplista első három helyére bőven százmillió dollár fölött lehetett bekerülni (az élen Picasso Algíri nők című képével, amely abszolút rekorder a maga több mint 179 millió dolláros árával). A 2016-os listavezető, Monet Szénaboglyája – amelyet jutalékkal együtt 81 477 500 dollárért adott el a Christie’s – egy évvel korábban csak a hatodik helyre kerülhetett volna be.
A kiugró értékű alkotások gyérülése megmutatkozott a teljes piaci volumenben is, hiszen nem volt, ami csábítsa a potenciális beadókat. Aki kockáztatott, az persze nyerhetett is: az említett Monet-kép például becsértékének duplájáért kelt el, más művészeknél pedig életműrekordot hozott a bátorság, ahogy ez Willem de Kooning több mint 66 millió dolláros eladásánál is történt. Csúcsra jutott Basquiat is, méghozzá kettős értelemben: az 1982-ben festett cím nélküli művéért adott több mint 57 millió dollár nemcsak a fiatalon meghalt művész rekordja, hanem 1980 után született alkotásért se adtak még soha ennyit az aukciós piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.