Az olasz kormány azt kéri az Alitalia vezetésétől, hogy néhány héten belül tegyen le az asztalra egy részletes, a részvényesekkel és a hitelezőkkel egyeztetett üzleti tervet – ezzel a közleménnyel zárta le tegnap az olasz gazdaságfejlesztési minisztérium a nemzeti légitársaság vezetésével folytatott egyeztetést. Eredetileg arról volt szó olasz sajtóértesülések szerint, hogy az Alitalia mára prezentál egy ilyen tervet, miután december 22-én a vezérigazgató, Cramer Ball rendkívüli közgyűlésen megállapodott a légitársaság befektetőivel a rövid távú finanszírozási kérdésekről, egyben közölte, hogy a talpon maradáshoz 60 napon belül el kell fogadni egy költségcsökkentési tervet, illetve át kell alakítani az üzleti modellt.
Az Alitalia számtalan – olykor közvetlen állami részvétellel lezajló – mentőakción van már túl, 2008-ban csődbe ment, és közel állt ehhez 2014-ben is. Az olasz Mediobanca egy korábbi elemzése szerint 1974–2014 között 7,4 millliárd euróba került az államnak a légitársaság életben tartása. A legutóbbi menet főszereplője az egyesült arab emírségekbeli Etihad volt, amely 2014-ben 49 százalékos részesedést szerzett az Alitaliában, a többségi tulajdon pedig egy olasz konzorcium kezébe került (meghatározó tagjai az Intesa Sanpaolo bank, az olasz állami posta, valamint az UniCredit bank). Az Etihad a színre lépésekor azt ígérte, hogy 2017-re nyereségessé teszi az olasz légitársaságot, Róma pedig fontos nemzetközi csomópont lesz, sok hosszú távú járattal. Ehhez képest 2015-öt az Alitalia csaknem 200 millió euró veszteséggel zárta, a tavalyi deficit pedig 400 millió euróhoz közelíthet – tudta meg a Bloomberg a céghez közel álló forrásoktól.
Az Etihad, illetve az Alitalia vezetése most ahhoz akar kormányzati jóváhagyást szerezni, hogy újabb 1600 fővel csökkentsék a légitársaság létszámát, ami várhatóan komoly szakszervezeti ellenállásba ütközik. Tovább akarják faragni a veszteséges rövid, illetve közepes távú járatok számát is – írta a Corriere della Sera –, miután az elmúlt néhány hónapban már beszüntettek egy sor kelet-európai járatot, december elseje óta nem repülnek Isztambulba, februártól pedig Bukarestbe se.
Nagy változásokra készülnek Milánóban is, ahol a Malpensa repülőtérről hétfő óta csak öt Alitalia-járat indul, ebből három a fővárosba. Februártól viszont már egyáltalán nem működtetik a korábban nyereséges Milánó–Róma járatot, amelynek forgalmát elvitte, hogy az olasz gazdasági és politikai élet két központja között kiépült a nagysebességű vasút. Milánónak két repülőtere is van, az Alitalia visszatérő tervei közé tartozik, hogy csak a városhoz jóval közelebb levő Linatét használják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.