BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Optimisták az idei év kapcsán a vidéki repterek

Jelentős fejlesztések várhatók a debreceni és a hévízi repülőtereken, amelyek ezáltal régiós szereplőkké válhatnak, és számottevően növekedhet az utasforgalmuk

Többek között Frankfurtba, Londonba, Brüsszelbe, Moszkvába indítana menetrend szerinti légi járatokat a Hévíz-Balaton Airport Zrt. Ezt javasolja majd a repülőteret működtető cégben is tulajdonos Hévíz város vezetése a kormánynak – mondta Papp Gábor polgármester. Egy nemrég született kormányhatározat szerint a fejlesztési tárcának az év közepéig kell megvizsgálnia a Magyar Turisztikai Ügynökség bevonásával, hogyan lehetne növelni a reptér forgalmát, és ki kell dolgoznia az új járatok indítását ösztönző rendszert. A polgármester szerint lenne létjogosultsága egy ilyen nyugat-magyarországi légi központnak, a Hévízhez közeli reptéren ugyanis adott a schengeni határellenőrzés, a létesítmény évente 100-150 ezer utas kiszolgálására is alkalmas, és jelentős szerepet kaphatna a légi áruszállításban is.

A Zalaegerszegre tervezett – negyvenmilliárd forintos beruházással megvalósuló – autótesztpálya tovább növelhetné a reptér kihasználtságát, hisz várhatóan a világ számos pontjáról érkeznek majd ide tesztelő pilóták, szakemberek. A Hévízre érkező turisták 27 százaléka már most is repülővel jön Magyarországra, és a város arra számít, hogy ez az arány emelkedni fog. A repülőtéren jelenleg jellemzően chartergépek landolnak, de ezt több körülmény is befolyásolhatja. Kedvező változás volt tavaly, hogy másfél éves szünet után az év közepén újra elindult az orosz charterjárat, bár az évi 23 ezres utasszám némileg elmaradt a reptér várakozásaitól – mondta lapunknak Benkő Attila, a repteret működtető társaság ügyvezető igazgatója. Az orosz turisták mellett több németországi városból is érkeztek utasok charterjáratokkal, főleg kisebb gépeken üzleti vagy vadászati céllal – tette hozzá Benkő.

Soha nem mért nagyságú növekedés volt az elmúlt évben a másik vidéki reptéren, Debrecenben. Az utasforgalom 65 százalékkal haladta meg a 2015-ös forgalmat, így meghaladta a 284 ezret – mondta Tamás László járatfejlesztési igazgató. A járatok jobb kihasználtságának, a charterforgalomnak és az új tel-avivi járatnak köszönhetően az idén is tovább nőhet az utasszám, amely így 320-330 ezer körül alakulhat. A tavalyi bővülés leginkább a Wizz Air menetrend szerinti járatainak volt köszönhető, de a Lufthansa is sokat hozzátett a forgalomhoz. A legnépszerűbb a londoni járat volt, amelyet az eindhoveni követett, de sokan utaztak Debrecenből Párizsba és Milánóba is. A január eleji isztambuli terroresemények nem tettek jót a török charterforgalomnak, és ezért is bízik a reptér a Wizz Air új járatának sikerében, a diszkont-légitársaság ugyanis március 26-tól járatokat indít Tel-Avivba. A Debrecen Airportra egyébként nemcsak Magyarországról, de Romániából, Szlovákiából és Ukrajnából is érkeznek utasok. A tel-avivi járat tovább erősítheti a reptér regionális szerepét, és elképzelhető, hogy a nagyváradi repülőtérről az izraeli városba tartó Blu Air elől utasokat csábít el a Wizz Air.

A kormányzat másfél milliárd forintos támogatásának köszönhetően a Hungarocontrol (HC) veszi majd át a reptér légi irányítását (ehhez bekamerázzák a debreceni légi kikötőt, és Budapestről irányítják a gépeket). Emellett a reptérnek lesz egy új leszállító rendszere. Ezek a fejlesztések nélkülözhetetlenek a további növekedéshez – mondta Tamás László. A HC-beruházás körülbelül 2018 végére, 2019 elejére fejeződhet be.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.