BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trump Twitter-üzeneteiből tájékozódik az autóipar

Az autóipar Donald Trump közösségi üzeneteiből tudja meg, mire készülhet. Az új elnök Mexikó-fóbiáját egyre többen veszik komolyan

Az autóiparnál jelenleg senki sincs jobban a Twitterre hangolódva. A szakma nagyjai a közösségi csatornára feltöltött 140 karakteres üzenetekből értesülnek arról, hogy a beiktatására váró megválasztott amerikai elnök, Donald Trump éppen milyen jövőt szán nekik. Az immár evidenciaszámba megy, hogy az amerikai gyártók számára Mexikó tiltott zónának számít, s Trump – szavakban legalábbis – az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény felrúgására készül, mint ahogy az is, hogy erre az érintetteknek valamilyen módon reagálniuk kell.

Az elsőként megszólított Ford visszakozott mexikói fejlesztési terveitől. A másodikként kipécézett General Motors (GM) vezetését attól még sikerült ugyan Trumpnak eltántorítania, hogy a Chevrolet Cruze egyes, egyre kevésbé kelendő modelljeinek gyártását délre vigye, de egy kis engedményt ők talán kaphatnak. Mary Barra, a GM elnök-vezérigazgatója ugyanis nem áll távol Trumptól, hiszen az elnök újonnan felállított üzleti tanácsadó testületének is a tagja.

Barra szerint nem szabad elfelejteni, hogy 2-4 évvel ezelőtti szabályozási környezetben meghozott beruházási döntésekről van szó, ezeket nem egyszerű felülírni egyik napról a másikra. Szerinte egyébként több a közös pont, mint az eltérés Trump és az iparág képviselői között. A hétvégén a japánoknak ment neki Trump, a világ legnagyobb gyártóját, a Toyotát fenyegette meg a Twitteren különféle büntetővámok bevezetésével, ha nem hajlandó az amerikai piacra szánt járműveit az Egyesült Államokban gyártani. Japánokat ilyen nyíltan nem szokás fenyegetni, a Toyota először annyit üzent vissza, hogy spekulációkat nem kommentál, tegnap azonban már 10 milliárd dolláros fejlesztést jelentett be az USA-ban a következő öt évben.

Mások is értenek a Twitter-üzenetekből, és igyekeznek Trump kedvében járni. Közéjük tartozik Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) elnök-vezérigazgatója, aki pozitívat villantott: bejelentette, hogy egymilliárd dollárt költ két helyi gyártóbázisának a korszerűsítésére, egyszersmind kétezer fővel növeli az ott foglalkoztatottak számát. Bár ezt Marchionne nem a Twitterre tette ki, az üzenet biztosan hamar eljut Washingtonba is. A harmadik számú amerikai – egyébiránt olasz kézben lévő – autógyártó Trump iránti hűségesküjében odáig ment, hogy az ohiói és a michigani üzemek modernizálása mellett megígérte a Dodge Ram kisteherautók gyártásának visszatelepítését is Mexikóból.

Nem kis tételről van szó, ez a pickup volt tavaly a harmadik az amerikai eladási listákon, összesen 489 ezret értékesítettek belőle. Az olaszok azonban hangsúlyozták, hogy a Jeep és az új városi terepjárójuk (SUV) gyártókapacitásának Amerikában történő növeléséről szóló döntés előtt nem konzultáltak Trumppal, hanem „spontán” cselekedtek. Nem illendő ezért elverni a port az olaszokon, hiszen a németek is ezt teszik, igaz, szolidabb körítéssel. Dieter Zetsche, a Kecskeméten gyárat üzemeltető Daimler vezérigazgatója a hétvégén jelentette be: 1,3 milliárd dollárt fektetnek az alabamai üzemük fejlesztésébe, hogy ki tudják elégíteni a hobbiterepjáróik iránt megnövekedett fogyasztói igényeket, számos gyártó pedig a hétvégén induló detroiti autóshow-ra időzítve jelenti majd be amerikai fejlesztéseit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.