Az autóiparnál jelenleg senki sincs jobban a Twitterre hangolódva. A szakma nagyjai a közösségi csatornára feltöltött 140 karakteres üzenetekből értesülnek arról, hogy a beiktatására váró megválasztott amerikai elnök, Donald Trump éppen milyen jövőt szán nekik. Az immár evidenciaszámba megy, hogy az amerikai gyártók számára Mexikó tiltott zónának számít, s Trump – szavakban legalábbis – az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény felrúgására készül, mint ahogy az is, hogy erre az érintetteknek valamilyen módon reagálniuk kell.
Barra szerint nem szabad elfelejteni, hogy 2-4 évvel ezelőtti szabályozási környezetben meghozott beruházási döntésekről van szó, ezeket nem egyszerű felülírni egyik napról a másikra. Szerinte egyébként több a közös pont, mint az eltérés Trump és az iparág képviselői között. A hétvégén a japánoknak ment neki Trump, a világ legnagyobb gyártóját, a Toyotát fenyegette meg a Twitteren különféle büntetővámok bevezetésével, ha nem hajlandó az amerikai piacra szánt járműveit az Egyesült Államokban gyártani. Japánokat ilyen nyíltan nem szokás fenyegetni, a Toyota először annyit üzent vissza, hogy spekulációkat nem kommentál, tegnap azonban már 10 milliárd dolláros fejlesztést jelentett be az USA-ban a következő öt évben.
Mások is értenek a Twitter-üzenetekből, és igyekeznek Trump kedvében járni. Közéjük tartozik Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) elnök-vezérigazgatója, aki pozitívat villantott: bejelentette, hogy egymilliárd dollárt költ két helyi gyártóbázisának a korszerűsítésére, egyszersmind kétezer fővel növeli az ott foglalkoztatottak számát. Bár ezt Marchionne nem a Twitterre tette ki, az üzenet biztosan hamar eljut Washingtonba is. A harmadik számú amerikai – egyébiránt olasz kézben lévő – autógyártó Trump iránti hűségesküjében odáig ment, hogy az ohiói és a michigani üzemek modernizálása mellett megígérte a Dodge Ram kisteherautók gyártásának visszatelepítését is Mexikóból.
Nem kis tételről van szó, ez a pickup volt tavaly a harmadik az amerikai eladási listákon, összesen 489 ezret értékesítettek belőle. Az olaszok azonban hangsúlyozták, hogy a Jeep és az új városi terepjárójuk (SUV) gyártókapacitásának Amerikában történő növeléséről szóló döntés előtt nem konzultáltak Trumppal, hanem „spontán” cselekedtek. Nem illendő ezért elverni a port az olaszokon, hiszen a németek is ezt teszik, igaz, szolidabb körítéssel. Dieter Zetsche, a Kecskeméten gyárat üzemeltető Daimler vezérigazgatója a hétvégén jelentette be: 1,3 milliárd dollárt fektetnek az alabamai üzemük fejlesztésébe, hogy ki tudják elégíteni a hobbiterepjáróik iránt megnövekedett fogyasztói igényeket, számos gyártó pedig a hétvégén induló detroiti autóshow-ra időzítve jelenti majd be amerikai fejlesztéseit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.