Jelentős lendületet adhat a magyarországi autóbuszgyártásnak a Volánbusz Zrt. most zárult közbeszerzési pályázata, amelyet az Ikarus Egyedi Kft. nyert meg – derül ki az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjából, a TED-ből.
A tenderen négy pályázó vett részt: a nyertes mellett a MAN Kamion és Busz Kft., az EvoBus Hungária Kft. és a Scania Hungária Kft. A kiírás 180 új csuklós autóbusz beszerzésére vonatkozott, a becsült érték 17,9 milliárd forint volt, de a szerződés szerinti végösszeg ennél jóval alacsonyabb, 15,3 milliárd forint lett. A beszerzés forrása vélhetően az a tőkeemelés, amelyet a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) hajtott végre a társaságban. A Volánbusz alaptőkéjét ugyanis nemrég emelték fel mintegy 18 milliárd forinttal – ez látszik a cégbírósági adatokban.
A pályázatnyertes Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. tulajdonosai között – 50 százalékot meghaladó szavazati joggal – egy bécsi székhelyű cég, a Viecap GmbH szerepel, mellette a Lanta Consulting, a szigethalmi Albatric és egy cseh cég, a Lugreda a. s. található még. Az Ikarus Egyedi Kft. felügyelőbizottsági tagjai között ott található többek között Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. tulajdonosa. Ez az a több száz mérnököt is foglalkoztató cég, amely korábban felvásárolta az egykori amerikai autóbuszgyártó, a NABI telephelyét. A cégbírósági adatokból nem látszik, hogy az Evopro és az Ikarus Egyedi Kft. között milyen viszony van, de elképzelhető, hogy szoros, és ez nagy lendületet adhat Mészáros Csaba vállalkozásának, vagyis beindulhat a kormányzat által sokat emlegetett magyar buszgyártás.
A budapesti Ikarus Egyedi, vagyis az Evopro mellett a győri székhelyű Kravtex is gyárt buszokat, sőt a kínai BYD is rövidesen megkezdi elektromos autóbuszainak összeszerelését Komáromban, miközben a Debreceni Közlekedési Zrt. autóbuszflottáját évek óta üzemeltető ITK Holding és a Daimler csoporthoz tartozó EvoBus Hungária Kft. is dolgozik a majdani autóbuszgyártás előkészítésén Debrecenben.
Jelenleg a hat regionális Volán-szervezet és a Volánbusz összességében több mint hatezer autóbuszt üzemeltet, a járművek átlagos életkora 12-13 év. A járműparkra tehát ráférne a fiatalítás, ehhez a mostani beszerzés újabb lendületet adhat. A Volánbusz mellett egyébként az egykori Volán-társaságok járműbeszerzéseit lebonyolító Volán Buszpark jegyzett tőkéjét is megemelte az állami tulajdonos. Az MNV Zrt. 3 milliárd forint összegben növelte a Volán Buszpark Kft. tőkéjét, ebből 2,4 milliárd a jegyzett tőkébe került – közölte a Világgazdasággal az MNV, ahol arról is tájékoztattak, hogy a flottakezelőnél előkészítés alatt áll a 2017-es autóbusz-közbeszerzési terv, melynek végrehajtásához elkerülhetetlenné vált a 100 millió forint jegyzett tőkéjű társaság tőkeerősségének növelése. Az MNV azt is közölte, hogy 2017-ben a közszolgáltatási tevékenység végzéséhez tervezett járműbeszerzésekkel kapcsolatosan a szakmai előkészítő munka zajlik.
A közúti személyszállítás liberalizációját ugyan jó időre elhalasztották, de idővel erre is sor kerül. A cégek viszont nem vághatnak bele a privatizációba a jelenlegi gépparkkal, vagyis csak akkor lesznek képesek felvenni a versenyt az esetleges nyugat-európai társaikkal, ha megfelelő autóbuszparkkal rendelkeznek. E téren is fontos lépés lehet tehát a Volánbusz és vélhetően a Volán Buszpark jelenlegi és további beszerzése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.