BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Politikai támogatás a Peugeot–Opel-frigynek

Hat év után újra fizet osztalékot – ezúttal részvényenként 48 centet – a PSA Peugeot Citroen, amely tavaly 1,7 milliárd euróra növelte nyereségét az előző évi 899 millióról, a cégnél 2013 óta zajló költségcsökkentési program felgyorsítása révén. Akkor mondta fel az együttműködést és szállt ki a cégből a General Motors (GM). Helyére a kínai Dongfeng érkezett, amely a francia állammal és a Peugeot családdal azonos, 13,7 százalékos részesedésre tett szert. Most az eladóból vásárló lett, miután a PSA a múlt héten jelezte, hogy megvásárolná a GM európai márkáit, az Opelt és a Vauxhallt. Az 1999 óta veszteséges üzletág elemzők szerint egymilliárd dollárért is vihető, s Carlos Tavares PSA-elnök szerint az ügylet mindkét fél számára előnyökkel szolgálna, ehhez azonban előbb a tömeges elbocsátásoktól tartó szakszervezetekkel kell megegyezniük.

Tavares nemrég ismertette terveiket Angela Merkel német kancellárral és az Opel szakszervezeti képviselőivel, s ígéretet tett arra, hogy tiszteletben tartják a munkaszerződéseket, azt azonban nem zárta ki, hogy leépítésekre is sor kerülhet, máshogy aligha lehet eltüntetni az éves átlagban egymilliárd dollárra tehető veszteséget, amit az Opel termel. Ehhez előbb kapun belülre kellene kerülnie a PSA-nak. Ha így lesz, akkor a VW mögött Európa második legnagyobb autógyártója jön létre, megelőzve a hazai riválist, a Nissannal kiegészült Renault-t. Az utóbbi sem hagyja magát: első embere, Carlos Ghosn tegnap lemondott a Nissannál párhuzamosan betöltött vezérigazgatói posztjáról, így a mellé októberben kinevezett Szaikava Hiroto immár egyedüliként irányítja a japán céget. Ghosn azonban elnök marad a Nissannál, s a Renault–Nissan–Mitsubishi-trió közös stratégiájának kialakítására fordítja energiáit.

A PSA–Opel-frigy különösen érzékeny téma, hiszen mindkét országban választást tartanak idén, míg az Egyesült Királyság épp az uniós kilépés útját egyengeti. Itt a Vauxhall 4,5 ezer dolgozója vár kőkemény garanciákat mind a vevőtől, mind saját kormányától. A BBC Greg Clark gazdasági minisztert idézi, aki francia kollégájával és Tavaresszel folytatott tárgyalásán garanciát nem kapott ugyan az angliai üzemek megtartására, viszont megtudhatta, hogy a PSA új vezetése eddig gyárbezárások nélkül tudta növelni hatékonyságát. A foglalkoztatás kérdését Michel Sapin francia pénzügyminiszter és Brigitte Zypries német ipari miniszter egyaránt fontosnak nevezte kettejük tegnapi párizsi tárgyalásai előtt – ahogy egy erős európai autóipari cégóriás megszületését is. Zypries a DPA-nak elmondta, hogy Berlin kiáll az Opel 19 ezer német dolgozójának érdekeiért.

Jön az olcsó Tesla

Szeptemberben elindulhat az első olcsó, átszámítva 10 millió forintos családi elektromos autó sorozatgyártása a Tesla kaliforniai gyárában. A pillanatot legalább 400 ezren várják, ennyien már befizették az ezerdolláros előrendelési díjat – írja a Forbes. Pénzügyi vonalon továbbra is bukdácsol

a Tesla, a tavalyi utolsó negyedévet 219 millió dolláros veszteséggel zárta.

a Tesla, a tavalyi utolsó negyedévet 219 millió dolláros veszteséggel zárta. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.