BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tuzson: az OLAF-jelentés büntetőeljárás alapja lehet

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 4-es metró beruházásával kapcsolatos jelentése "már alapot adhat arra, hogy büntetőeljárás induljon ebben az ügyben", jelentette ki a TV2 reggeli műsorában csütörtökön a kormányzati kommunikációért felelős államtitkár.

Tuzson Bence jelezte, hogy jelentésében hat-nyolc bűncselekménytípust sorol fel az OLAF, és az ügyészség döntése, ki ellen indít eljárást a "szövevényes nemzetközi bűnügyben", amelyben felbukkannak 2010 előtti kormányok mellett budapesti városvezetők és nemzetközi nagyvállalatok.

Az államtitkár minden idők legnagyobb csalásának, visszaélésének nevezte az esetet. Az OLAF jelentésében foglaltakat úgy összegezte, hogy "ennek a 452 milliárdos beruházásnak nagyjából az egyharmadát ellopták". Ki kell deríteni, hogy hová kerültek ezek a pénzek és vissza kell szerezni - tette hozzá.

A négyes metró harmadát ellopták

Ahogy azt lapunk is korábban megírta, a Fővárosi Önkormányzat, az Alstom és Medgyessy Péter volt miniszterelnök korrupciós érintettségét is felveti az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) négyesmetró-beruházásról készített jelentése.

A 452 milliárd forintos négyesmetró-beruházás több mint kétharmada, a gyanú szerint 272 milliárd érintett csalással vagy szabálytalan felhasználással, 167 milliárdot pedig elloptak. A fejlesztéshez 76 milliárd forintot használtak fel a közlekedési operatív program terhére, ebből 59 milliárd volt az uniós támogatás, utóbbit követelheti vissza az Európai Bizottság – ismertette az Európai Csalás Elleni Hivatal négyes metróról készült nyomozati anyagának legsúlyosabb tételeit Csepreghy Nándor , a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára a múlt héten.

A 167 milliárd forintnyi gyanús szerződésállomány mögött 60 darab megállapodás áll, az összeg 96 százalékáért pedig a Siemensszel, az Alstommal, a Bamco konzorciummal, a Swietelskyvel, illetve a Strabaggal kötött egyezségek húzódnak – derül ki a jelentésből, amelyet a kormány tavaly, év végén kapott meg, és a múlt pénteken hozott nyilvánosságra.

Két konkrét megvesztegetési összeg szerepel a jelentésben, eszerint két-két milliárd forintos kenőpénzt fizethetett az Alstom és a Swietelsky. Előbbi a metrókocsik szállításáért, utóbbi az állomások belsőépítéséért felelt. Rajtuk kívül az áramellátás és a vonatvezérlő rendszerek kiépítése került a Siemens hatáskörébe, az alagutat a Bamco fúrta, a Strabag pedig a Hídépítő Zrt.-vel a Baross téri állomás szerkezetépítésével lett megbízva.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.