BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A sportosság nem csak ígéret marad

Az új tokiói modell formája kétséget kizáróan megosztó, a műszaki tartalom viszont átlag feletti. A vezető pedig továbbra is kiemelt szerepet kap.

Ahogyan a Ford Focusból globális modell lett, a Honda is hasonló lépésre szánta el magát a tizedik generációs Civic kapcsán. Az ötajtós verzió a világ összes piacán ugyanabban a formában lesz kapható, ezzel szemben a kombi megszűnt, s nem is terveznek puttonyos változatot.


A Honda szerint, aki hasonló autóra vágyik, az a HR-V és a CR-V között választhat majd. Bár az új nemzedékből májustól négyajtós szedán is rendelhető, a 2017-re előirányzott 600 darabos hazai volumenből az előrejelzések szerint ez csupán 100 darabot tesz majd ki.

Meglepően óvatos számok ezek a Hondától, pedig teljesen új tervezésű modellről van szó, a padlólemez, a biztonsági struktúra, a motorpaletta és a váltókínálat is friss, a formáról nem is beszélve. Utóbbi persze egyértelműen ízlés dolga. Azt azonban kijelenthetjük, hogy élőben sokkal emészthetőbb a Civic, mint az első képeken, ez alól csak a hátsó traktus kivétel. Látom benne az igyekezetet a széles kerékjárati ívekkel, de egyszerűen nem harmonikus az összkép: meggyőződésem, hogy hithű hondásnak kell lenni ahhoz, hogy erre a hátsóra azt mondja valaki, hogy szép.

De nem csak a hátsó kialakításban különbözik elődjétől jelentősen a modell. Míg a felmenőben volt egy enyhe egyterűs beütés a rövid orr miatt, itt klasszikusak az arányok, hosszú a gépháztető, és nagy a tengelytávolság. A 13,6 centivel növelt hosszúsággal 3 centi híján 4,5 méteres a Civic, szóval a kompakt jelzőt legalább olyan furcsa itt használni, mint a 4,1 méteres modelleknél a kisautó szót. Az biztos, hogy a lábtér hatalmas hátul, és a karosszéria belső szélessége is a kategória legjobbjai közé emeli, arról nem is beszélve, hogy a csomagtartó 478 literével óriásinak számít a szegmensben.

A műszerfal letisztultabb lett, és minden egységes rajta. Nincsenek már eltérő tipográfiájú karakterek és egymáshoz egyáltalán nem passzoló háttérvilágítások. A Civicből persze nem lett egy steril VW Golf, a TFT-műszerfalban például látszik egy kis játékosság, a középre szerelt fordulatszámmérő pedig még mindig jelzi, a Hondánál a vezető kiemelt szerepet kap. Igaz, az ülőlapok lehetnének hosszabbak, a kárpit anyaga is inkább tartósnak, mintsem kellemes tapintásúnak tűnik. De aztán ahogy kezünkbe simul az egészen rövid váltókar a gömbölyű gombbal a tetején, már tudjuk, hogy a sportosság nem csak ígéret marad.

Még úgy sem, hogy a motorpalettán kis lökettérfogatú egységeket találunk. Kezdetben kétféle benzinessel konfigurálható a Civic, a vadonatúj fejlesztésű 1,6-os dízel az év végétől lesz rendelhető. A bázisegység szerepét a kettős tömegű lendkerékkel ellátott, 1,0 literes, háromhengeres turbómotor látja el, amely 129 lóerőt teljesít. A vaskos nyomaték miatt fürgébbnek érződik az 1,8-as, 140 lóerős szívónál, de egészen más karakter. Remegést vagy vibrációt nem lehet érezni, ha viszont odalépünk neki, jön a jellegzetes, háromhengeres hang – el kell fogadni, hogy ez a tendencia, a Ford, a VW vagy akár a Peugeot is hasonló cipőben jár ezekkel a motorokkal. Az viszont tény, hogy a hatgangos kéziváltó maga az álom, pontosan ilyennek kell lennie egy jó manuális egységnek.


A kormányzás és a futómű is ahhoz közelít, amiről azt gondoljuk, hogy tökéletes. Szinte olvassa a vezető gondolatait a volán, és még nedves úton is érezni, hogy éppen milyen a kapcsolat az út és a kerekek között.

Ami a modell árát illeti, nem tartozik az olcsó kompaktok közé, inkább a tömegmodellek (Opel Astra, Ford Focus stb.) és a prémiumok (Audi A3, BMW 1-es) között félúton helyezkedik el. Azonban bármennyire is ijesztőnek hat az a tény, hogy 5,9 millió egy háromhengeres kompakt ára, a Civic belső tulajdonságait megismerve nem tűnik túlzónak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.