BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Komoly összeget spóroltak gazdáiknak a gázüzemű teherautók

Alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett jelentős költségcsökkenést értek el egyes állami tulajdonú társaságok sűrített földgázzal hajtott (CNG) haszonjárművek alkalmazásával, ezért a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) újabb beszerzésekre számít.

Az egyesület közleményében három különböző típusú jármű üzemeltetésének pozitív tapasztalatairól számolt be.

Az MGKKE tagjai közé tartozó Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) még 2014-ben 60 darab CNG-üzemű teherautót állított forgalomba a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés lebonyolítására. Az egyik ilyen teherautó két év alatt 24 300 kilométer megtétele során 15,7 tonna földgázt használt fel. Kedvező fogyasztásának, valamint a CNG-üzemből fakadó előnyöknek köszönhetően még az alacsony üzemanyagár mellett is 20 százalékkal kevesebbe került  a teherautó tankolása, mint egy hasonló dízelüzemű hulladékgyűjtő autóé - emelte ki Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke a közleményben. Hozzátette: 2017-től a hulladékgyűjtésben is visszaigényelhető a CNG jövedéki adója, így az üzemanyagköltség-megtakarítás 30 százalék fölé emelkedett. 

A Magyar Posta 2016-ban nehézkategóriás CNG-üzemű nyerges vontatókat tesztelt, a két hónapos próbaidőszak alatt a jármű pótkocsival együtt szállított küldeményeket a Budaörs - Fót - Szolnok - Kecskemét - Szeged és  a Fót - Budaörs - Székesfehérvár útvonalon.

A jármű 22 183 kilométert tett meg, 100 kilométeren 16,98 kilogramm sűrített földgázt használt fel, amiből kiderült, hogy a földgázüzemű teherautó üzemanyagköltsége 35 százalékkal alacsonyabb egy hasonló kategóriájú dízelüzeműénél. Mindez 100 kilométeren hozzávetőlegesen legalább 3500 forint megtakarítást eredményez.

Hasonlóan magas, 40 százalékos költségmegtakarítással üzemeltethetőek az országban Budapesten, Kaposvárott, Zalaegerszegen, Szegeden és Miskolcon közlekedő CNG-buszok. Az MGKKE és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) közös vizsgálata pedig arra is rámutatott, hogy a földgázüzemű autóbuszok 98 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot juttatnak a levegőbe az Euro IV-es motorral szerelt és korszerűnek tekintett dízelüzemű változatoknál. A Miskolcon közlekedő CNG-s buszflotta forgalomba helyezése óta legalább 66 tonna nitrogén-oxidtól óvta meg a nagyváros levegőjét, de ugyancsak tonnákban mérhető a szilárdrészecske-kibocsátás elkerülése, hozzájárulva a szállópor-koncentráció csökkentéséhez és az egészség megőrzéséhez - írták.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.