Az Art Market 2017 címet viselő, az iparágon belüli makrogazdasági trendeket elemző anyagot a neves kulturális közgazdász, Clare McAndrew állította össze, aki az aukciós eredmények mellett a galériák, műkereskedők tevékenységét és az online értékesítést is vizsgálta több évre visszamenően.
Clare McAndrew szerint a tavalyi összforgalom 56,6 milliárd dollár volt. (A globális műtárgypiac forgalmát minden elemzés némiképp másképp becsüli, a maastrichti művészeti vásár keretében kiadott TEFAF-jelentés 45 milliárd dollárt állapított meg.) Más iparágakkal összehasonlítva, a globális művészeti piac eredményeit közismerten nehéz számszerűsíteni és nyomon követni – ahogy erre Marc Spiegler, az Art Basel igazgatója is rámutatott a hongkongi vásáron bemutatott riport bevezetőjében.
Az elemzés szerint 2016 kihívásokkal teli év volt a művészeti piacon, a régiók és ágazatok egyenetlen teljesítményt nyújtottak. A galériás értékesítés megerősődése megakadályozta, hogy mélyebb visszaesést regisztráljanak, annak ellenére, hogy az aukciós eladások 26 százalékkal csökkentek. Itt az összforgalom tavaly a jelentés adatai szerint 22,1 milliárd dollár volt. A műtárgypiaci tranzakciók száma is csökkent 5 százalékkal, az összforgalom 11 százalékkal, a kereskedők és galériák eladásai viszont 3 százalékos növekedést mutattak 2016-ban. A műtárgypiaci összforgalom 57 százalékát a galériák és art dealerek tranzakciói adják, 32,5 milliárd dolláros forgalmi értékkel. A privát eladások növekedését a jelentés a világban uralkodó politikai és gazdasági bizonytalanságokkal hozza összefüggésbe.
Földrajzi szempontból folytatódott a korábbi trend, még látványosabban koncentrálódott a piac, az összforgalom 81 százaléka három országban realizálódott, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Kínában. Az USA 40 százalékot, Anglia 21 százalékot, Kína 20 százalékot tudhat magáénak a globális műtárgypiaci tranzakciókból. Az aukciós forgalom a világ egészét tekintve csökkent, de nem azonos mértékben: míg Amerikában estek az árverési eredmények, a kínai aukciós piac viszonylag stabil maradt, az aukciós eladások 34 százaléka Kínában zajlott 2016-ban.
A képzőművészeti aukciós piacon a legkeresettebb korszak a háború utáni modern művészet és a kortársak, piaci érték szerint 52 százalékos, a tranzakciók számát tekintve pedig 37 százalékos részesedéssel. Az aukciós piacon a legnagyobb visszaesés (34 százalékos) az egymillió dollár feletti műtárgy-kategóriában érzékelhető, az egymillió dollár alatti műtárgyak esetében 22 százalékos a visszaesés. Ennek ellenére 2010-hez képest 2016-ra 73 százalékkal nőtt az egymillió dollár felett leütött művek száma, ami háromszor gyorsabb növekedés, mint az alsó- és középkategóriás műtárgypiaci tranzakcióknál. Érdekes adat, hogy az összforgalom felét teszik ki a legnagyobb nevű művészek művei, és ezek az összes felbukkanó névnek mindössze 1 százalékát jelentik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.