BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiszorulnak a beépülő foghíjtelkekről a parkolók

Tovább csökken a parkolóhelyek száma a belvárosi lakásépítések miatt, a toronydaruk hamarosan kiszorítják a parkoló­üzemeltetőket.

Belátható időn belül elkerülhetetlenül terítékre kerül Budapesten a dugódíjként elhíresült szabályozás terve vagy annak valamilyen mutációja, mert hiába került le a téma a napirendről, semmi sem történt, amitől az időnként szmogriadóval fenyegető helyzet belátható időn belül számottevően javulna. Ráadásul mostanában sorra veszik birtokba az ingatlanpiac pangása idején fizetőparkolóként hasznosított, most meg hirtelen emelt áron eladott telkeket a lakásépítők és az irodaház-fejlesztők. – Miközben a kérdéseire válaszolok, nagy valószínűséggel több autós keres parkolóhelyet a belvárosban, mint ahányan áthaladnak rajta – érzékelteti a helyzetet Dubitz András, Magyarország legnagyobb parkolási szolgáltatója, a Star Park Holding Zrt. vezérigazgatója.

A legrosszabb a helyzet a Belvárosban, ahol most épül ugyan egy új parkolóház a József nádor téren, de a fojtogató parkolási gondokat az nem oldja meg, ezért is nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb önkormányzati eszközökkel, komolyabb szabályozással be kell avatkozni. A dugódíjként elhíresült szabályozás épp ezt a célt szolgálná – teszi hozzá a 25 éve működő, több mint háromezer felszíni parkolóhelyet üzemeltető társaság vezetője, és annak ellenére mondja ezt, hogy éppen a belső kerületekbe behajtó és ott parkoló autósokból él a cége. Az egykori foghíjtelkek beépítése sem hoz megoldást, mert az oda épülő házak alatti mélygarázsokat zömmel azok fogják majd használni, akik az új ingatlanba költöznek, miközben azok, akik eddig munka vagy más ok miatt parkoltak a telken, kiszorulnak onnan (és tovább növelik a parkolóhelyet keresők egyre nagyobb táborát). Lehet, hogy miután az építkezések felpörgése nem jár együtt szükségszerűen a kibérelhető parkolóhelyek számának növekedésével, az igény tovább nő. Az ingatlanberuházók között vannak, akik igyekeznek az önkormányzati rendeletben előírt minimumra szorítkozni a parkolóhelyek számának kialakításánál, hiszen lefelé építeni mindig többszörösébe kerül, mint felfelé.

Az Európában és a tengerentúlon elterjedt liftes parkolóházi technikák, amelyek egy autó helyére többet képesek elhelyezni, a magyar piacon még drágának számítanak, és bár épült néhány nálunk is, az elektromos rendszereken alapuló parkolóházak nem bizonyultak sikeres üzleti modellnek. Dubitz András szerint jól látszik a belvárosi parkolási díj határozott növekedése, ugyanakkor egy ottani garázs vagy beállóhely ára Budapesten 3–6 millió forint között van. Néhány éve még nagyjából ennyiért vagy nem sokkal többért, 5-10 millió forintért garzonlakást lehetett venni, ma legfeljebb egy-két parkoló jön ki ennyi pénzből – mondja Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a hirdetési portál adatai alapján. Habár a garázsok átlagára országosan 2 millió, Budapesten meg 3 millió, a legnagyobb mértékű árváltozást vidéken látni, ahol két év alatt a legtöbb megyeszékhelyen megduplázódtak az árak. Budapesten nem volt ekkora áremelkedés, de a 2 millióról 3 millióra nőtt átlagár nagy szóródást takar. Fokozott kereslet éppen ott van, ahol a kínálat szerény, vagyis a frekventált és zsúfolt városrészekben, ahol eladni és kiadni egyaránt egyszerű, miközben a külső kerületekben van, ahol évekig nem tudnak szabadulni a beruházók a lakóparkba kötelezően megépített parkolóhelyek egy részétől.

A belső kerületekben folyamatos a kereslet, ennek megfelelően az eladó és kiadó árak is emelkednek. Annak, aki befektetésben gondolkodik, a parkoló jó alternatíva lehet, annak pedig, aki lakást szeretne vásárolni, érdemes külön végiggondolnia a parkolási helyzetet, mert a parkolóhelyek és garázsok megléte felértékelődhet a jövőben, sőt a csomagban kínált lakásokat is felértékeli eladáskor a parkolási lehetőség – mondta az ingatlanpiaci szakértő.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.