BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megindult a lökdösődés az önvezető autók piacán

Pezseg az élet az önjáró autózás eszközeit fejlesztő cégek háza táján, sorra érkeznek a felvásárlásokról és a stratégiai szövetségek megkötéséről szóló hírek.

Az Avis Budget Group részvénye hétfőn 20 százalékkal drágult, miután kiderült, hogy a Google anyacége, az Alphabet az amerikai autókölcsönzőt bízza meg az önvezető autókból álló flottájának üzemeltetésével. A Google Waymo néven futtatja az önvezető autózáshoz fűződő projektjeit, köztük az arizonai Phoenix városában tesztüzemben már utasokat is szállító programját. Elsősorban a felhasználók utazási szokásaira koncentrálnak, és arra, miként egyszerűsíthető a gép és az ember kommunikációja. Az Avis tartja majd karban a Chrysler Pacifica minibuszokból álló Way­mo-flottát, amely hamarosan hatszáz darabosra bővül.

Forrás: AFP

Egyelőre nem sokat kértek a kölcsönzőtől, az árfolyamnak vélhetően az együttműködés későbbi kiterjesztésének reménye adott ekkora lökést, és nem az Avisra most bízott feladatok, mint a kocsik takarítása, az olajcsere, az időszakos szervizek elvégzése, a guminyomás ellenőrzése – ahogy azt a Financial Times felsorolja. Igazi nagy profitot majd abból tudnak szerezni, hogy országos hálózatuknak köszönhetően közreműködnek az önjáró autózással kapcsolatos szervezési feladatok végrehajtásában, a felhasználókkal való kapcsolattartásban. Tapasztalt szolgáltatóként várhatóan ők építik fel és menedzselik majd az önvezető járművekből álló flottát. A fuvarmegosztó szolgáltatók már bebizonyították, hogy okostelefonos alkalmazásaikkal a helyszínre lehet rendelni az autókat, innentől az a kérdés, hogy az utas „célba juttatása” is megtörténhet-e külső beavatkozás nélkül. A sűrűn lakott amerikai nagyvárosokban ez optimista jóslatok szerint pár éven belül alapszolgáltatássá válhat.

Erre épít az Apple is, amely nemrég elismerte, hogy önvezető technológiákon dolgozik, igaz egyelőre saját autót nem tervez gyártani. Minek is, ha a Lexus csúcskategóriás városi terepjáróin tesztelheti az eredményeit. Az Apple is szerzett magának autókölcsönző partnert, a Hertzcel áll össze. Ha nem a világ legnagyobb technológiai cégéről lenne szó, garantáltan nem okozott volna 14 százalékos ugrást a Hertz hétfői árfolyamában a hír, miszerint hat darab Lexusukat kikölcsönzik az Apple-nek, hogy kísérletezgessen velük. Nem véletlen, hogy Carl Icahn befektetőguru is üzletet szimatolt az autókölcsönzők körül, s nemrég 35 százalékos részesedést szerzett a Hertzben – írja a CNBC.

Szerdán a fejlesztésekben élenjáró Nvidia technológiai vállalat kötött partnerségi szerződést a Volvóval és az Autolivvel (és közös kézben lévő szoftvercégükkel, a Zenuityvel) a fejlesztések felgyorsítása érdekében. A cél, hogy 2021-re menetkész önvezető Volvókat tudjanak forgalomba állítani. Az Nvidia emellett a ZF és a Hella autóipari alkatrészeket gyártó cégekkel is stratégiai partnerséget kötött, hogy a mesterséges intelligenciát felhasználva közösen dolgozzanak ki iparági szabványnak is megfelelő biztonsági rendszert az önvezető autók számára.

Eközben az önvezető autókkal szemben támasztott közlekedésbiztonsági kritériumok meghatározása is folyik, és a használatuk jogi környezetét is mihamarabb ki kell építeni – írja a Forbes. A járművek használatára eddig 22 amerikai állam dolgozott ki valamilyen jogszabályt, a többiek késnek ezzel. A legfontosabb az lenne, hogy szövetségi szinten hangolják össze a feltételeket, nehogy olyan káosz alakuljon ki, mint a drónok szabályozása körül, visszavetve az úttörő technika kereskedelmi hasznosítását.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.