BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új gyűjtői réteg jelent meg

A második Contempo árverés bebizonyította, hogy itthon is van gyűjtői érdeklődés a hetvenes évek konceptuális és fotóalapú műtárgyaira a másodlagos piacon is. A 80 tételből álló aukciós anyag jelentős része gazdára talált, láthatóan színre lépett egy új műtárgyvásárló réteg, amely egyre aktívabb, és mind életkorban, mind attitűdben különbözik a korábbi vevőktől, a klasszikus piacon mozgó gyűjtőktől. Ezek a vásárlók a hetvenes évek művészetére specializálódtak, tájékozódnak, kutatnak, utánaolvasnak a korszaknak. Olyan műtárgyakat preferálnak, amelyeket a korábbi korszakok gyűjtői nem, értékelik a szita- és ofszetnyomatokat, litográfiákat, plakátokat, performance vagy mail-art dokumentációkat, és tisztában vannak azzal is, hogy bár ezek a műtárgyak sokszorosított eljárással készültek, még sincs belőlük korlátlan darab, sőt a fennmaradt dokumentumok többsége ritkaságnak számít.

A korszakban rejlő potenciált emeli a rá irányuló nemzetközi figyelem, és – bár ezen az árverésen már az árakon is érezhető volt a növekvő figyelem – még bőven van tartalék az árszintben is. A nemzetköziség ezen a területen nem kérdés, például Tót Endre része a nemzetközi körforgásnak, éppígy Hajas Tibor, aki az idei Velencei Biennálé központi kiállításán is szerepel Vető Jánossal együtt. Ahol pedig nem csak lokális figyelemmel lehet számolni, ott máshová kerülnek a súlypontok, és magasabb lesz az árszint is. Hajas Tibor A/3-as méretű plakátja, amely a Bercsényi Klubban 1979-ben tartott performance-ához készült, kikiáltási ára duplájáért, 100 ezer forintért kelt el, Tót Endre tenyérnyi méretű ofszet önarcképe, amelyre egy piros x-et festett, jutalékkal együtt 200 ezer forintért, a Zuzu–Vető-páros rajza a nyolcvanas évekből 300 ezer forintért talált gazdára. Szűcs Attila és Jovánovics Miklós 1990-es litográfiái is meghaladták a 100 ezer forintos árszintet, Perneczky Géza Ellentükröződés című 1971-es konceptfotója csaknem elérte a 200 ezret, Ujj Zsuzsi négydarabos fotósorozata a 300 ezret. Az aukció súlypontja a 70-es évek volt, de az árverési anyag egy ívet rajzol ki, s bár az első aukción úgy tűnt, az Európai Iskola a fiatal gyűjtőket nem érdekli, most jobban elkeltek az 50-es évekből való tételek. Barcsay Jenő Ülő nőt ábrázoló finom ceruzarajza például jutalékkal együtt 300 ezer forint fölötti összegért cserélt gazdát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.