A történelmi mélyponton, 7,35 százalékon levő munkanélküliségnek és a bőven 3 százalék feletti tartós gazdasági növekedésnek köszönhetően meglódultak a bérek Szlovákiában, ráadásul a bérnövekedés középtávon még tovább gyorsulhat.
A fizetéseket persze nem automatikusan emelik, van, ahol meg kell küzdeni érte. Hétfőn véget ért az ország eddigi legnagyobb ipari sztrájkja, a pozsonyi Volkswagen alkalmazottai kiharcolták, hogy másfél év leforgása alatt 14,1 százalékkal emeljék az amúgy is kimondottan magas helyi béreket. Az alkalmazottak most átlagosan havi 1804 eurót visznek haza. A zsolnai KIA Motors autógyárban kisebb felhajtás mellett a napokban szintén eredményesen ért véget a bérharc: idén 8,8 százalékkal nőnek a fizetések, igaz, az ottani átlag „csak” 1300 euró környékén mozog.
A jövőre startoló nyitrai Jaguar Land Rover gyár vezetése eleve nem bízott semmit a véletlenre, már tavaly 1225 eurós átlagfizetéssel kezdte csalogatni az érdeklődőket – eredményesen, hiszen több mint 40 ezren jelentkeztek a felhívásukra. Peter Kremsky, a Szlovák Vállalkozók Szövetségének (PAS) vezetője megalapozottnak tartja az alkalmazottak béremelési követeléseit. A PAS felmérése szerint a külföldön dolgozók számottevő része hajlandó volna visszaköltözni Szlovákiába, ha magasabbak volnának a fizetések.
Szlovákia a visegrádi csoporton belül sokáig sereghajtó volt az átlagbérek terén, azonban 2014 óta már éves szinten 3 százalék felett nőnek a fizetések. Az országos átlagbér 2007-ben lépte túl a 700 eurós, 2012-ben a 800 eurós és 908 euróval tavaly a 900 eurós határt. A Szlovák Nemzeti Bank napokban ismertetett, legfrissebb középtávú prognózisa szerint idén 3,3 százalékkal, a pénzügyminisztérium szerint pedig 3,6 százalékkal emelkednek a fizetések. Jövőre ez a folyamat felgyorsul, a pénzügy 4,6 százalékot, a jegybank 4,8 százalékot vár, 2019-ben az utóbbi 4,9 százalékot prognosztizál – ezzel párhuzamosan az infláció minimális marad.
A folyamat annyira lendületes, hogy a nemzeti bank szerint a vizsgált időszakban a bérek a termelékenységet meghaladóan emelkednek. Abszolút számokban kifejezve idén 945 euró körül mozoghat az átlagbér, amely 2020-ban már elérheti az 1090 eurót. A bérek felzárkózását az is nagyban segítené, ha a Fico-kormány döntene az egyelőre csak fontolgatott járulékcsökkentésről, konkrétan az adómentes béralap emeléséről. Ha ezt a már meglebegtetett mértékben meglépné, akkor éves szinten mintegy 100-110 euróval több maradna az alkalmazottak zsebében. Az idei 945 euró körüli várható átlagfizetés szuperbruttója 1270 euró, ebből a munkavállaló az adók és járulékok miatt csak alig 720 eurót kap kézhez.
A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) szerbiai leányvállalatának dolgozói a héten napi egy-egy órára leálltak a munkával. A kragujevaci munkások azt követelik, hogy a jelenlegi nettó 38 ezer dináros (95 ezer forintos) fizetésüket nettó 45 ezer dinárra (112,5 ezer forintra) emeljék. Ezenkívül azt is el akarják érni, hogy a betegszabadságon lévők helyett vegyenek fel új dolgozókat, ne rájuk háruljon emiatt aránytalanul sok pluszmunka. Külön útiköltség-térítést is követelnek azok számára, akik reggel 5 előtt vagy 22 óra után mennek munkába, mert ilyenkor nincs tömegközlekedés. Szerbia legnagyobb exportőre, a Fiat közvetlenül háromezer, közvetve csaknem 37 ezer embernek ad munkát.
A vegyesvállalatot, melyben az FCA mellett egyharmadrészben az állam is tulajdonos, 2008-ban alapították, és kivitele az utóbbi években rendre meghaladta az egymilliárd eurót. Idén, májussal bezárólag, a vállalat kivitele 382,2 milliót tett ki. Kragujevacban a Fiat 500L felfrissített modelljét gyártják, 90 százalékban exportra. | T. P.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.