Czerván György, az Agrármarketing Centrum (AMC), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az agrártárca által, hét áruházlánc közreműködésével szervezett promóciós kampány nyitó rendezvényén közölte: a magyarországi görögdinnye termés az előrejelzések szerint mintegy 200 ezer tonna lesz, sárgadinnyéből 18 ezer tonna várható. Görögdinnyét Magyarországon mintegy 5 ezer hektáron, sárgadinnyét mintegy 600 hektáron termesztenek.
Hozzátette: a magyar fogyasztás évente és fejenként 13-15 kilogramm, exportra 80 ezer tonna jut, főként a német, a lengyel, a cseh piacra, és a balti országokba. A legtöbb görögdinnye Békés, valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében terem, ez a két termő táj adja a magyarországi görögdinnye-termelés mintegy 70 százalékát.
A dinnyetermelők a hektáronkénti 70 ezer forintos közvetlen területalapú támogatás mellett 2015-től hektáronként további 86 ezer forint termeléshez kötött támogatást is kapnak. Így kívánják segíteni az ágazatban dolgozók munkáját a termesztés fejlesztését, a piaci esélyek javítását – ismertette Czerván György.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke szerint a piaci lehetőségek figyelembevételével a magyar görögdinnye kivitele tovább növelhető. Elmondta, hogy az exportot belátható időn belül mintegy 20 százalékkal szeretnék növelni. Ezt a tervet támogatja az is, hogy megalakult a Magyar dinnyetermelők Egyesülete.
Pócs János (Fidesz) országgyűlési képviselő a hevesi és jászsági dinnyetermelők nevében azt sérelmezte, hogy a Tesco áruházakban a többi áruházláncnál olcsóbban – kilónként 99 forintért – árulják a magyar görögdinnyét. Ezt megerősítette több, más áruházláncoktól jelenlévő szakember is. Az országgyűlési képviselő elmondta, hogy egy hektáron a jó minőségű görögdinnye előállítása mintegy 2 millió forintjába kerül a termelőknek. Ez alapján reális az áruházláncok többségében a kilónkénti 140-160 forintos ár – tette hozzá.
Daróczi László, az AMC ügyvezető igazgatója elmondta: a magyar görögdinnye fogyasztásösztönző kampánya július 6-tól augusztus 20-ig tart majd. Ez a promóció nemcsak az áruházláncokban zajlik majd, hanem például ifjúsági táborokban, sőt a vizes világbajnokságon, a Margitszigeten is lesz görögdinnye-kóstoltatás. A mostani nyári gyümölcs-promócióra az AMC mintegy 20 millió forintot költ – közölte az AMC ügyvezető igazgatója az MTI kérdésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.