BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint száz budapesti utast hagyott Pozsonyban a Ryanair

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint egyetlen légitársaság sem teheti meg azt, hogy ne foglalkozzon utasaival.

A Ryanair 2017. július 26-i, Madridból Budapestre tartó esti járata az eredeti úti cél helyett Pozsonyban szállt le és az utasokat szó szerint otthagyták. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint egyetlen felelős légitársaság sem teheti meg azt, hogy ne foglalkozzon utasaival és ne biztosítson valamilyen módon hazajutási lehetőséget a fogyasztóknak. Még akkor sem, ha egy vihar miatt nem tudott a légi járat eljutni a tervezett célállomásra és emiatt közlekedett más útvonalon.

A pórul járt utasoknak jár a kártalanítás, hacsak a cég nem bizonyítja, hogy ténylegesen rendkívüli körülmények merültek fel. Különösen, hogy az egyik beszámoló szerint a Flightradaron az egyik uztas ellenőrizte, hogy az a gép, amivel érkeztek, üresen repült tovább Budapestre 8:56-kor, majd ment tovább utasokkal Pisába és vissza Pestre.

Az Európai Bíróság már évekkel ezelőtt kimondta, hogy a három órát meghaladó késést szenvedő utasokat a járattörléssel érintett utasokhoz hasonlóan kártalanítás illeti meg. Járatkésésnek a fenti esetben csak azt lehetett volna tekinteni, ha a repülőgép elérte volna végül végső úti célját, azonban ez egyáltalán nem történt meg.

Az eredetitől eltérő célállomás miatt ezért a fogyasztókat megilleti mindazon jog, amelyek egyébként egy törölt járat utasait megilletik.

Forrás: AFP

Ha egy járatot törölnek, akkor az utasok választhatnak aközött, hogy:

- a jegyek árát számukra visszatérítik az utazás meg nem tett szakaszára, vagy pedig a már megtett szakaszra vagy szakaszokra is, ha a repülőút a fogyasztó eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, vagy

-a jegyek átfoglalását számukra biztosítják összehasonlítható szállítási feltételek mellett a végső célállomásra, a lehető legkorábbi időpontra, vagy

- egy későbbi, olyan időpontra foglalják át a jegyeket, amely a fogyasztónak is megfelel.

A FEOSZ álláspontja szerint az utolsó kettő fel sem merülhetett, és a pozsonyi úti célnak semmi köze Budapesthez, ezért a teljes jegyárat meg kell téríteni a fogyasztóknak!

Járt volna járattörléskor az ingyenes étkezés, frissítő, továbbá két telefonhívás, faxüzenet vagy e-mail küldés lehetőségének biztosítása. Azok az utasok, akik nem kaptak ellátást vagy ha ugyan kaptak, de az nem volt elegendő a beváltásra az általában drága reptéri büfékben, és emiatt saját költségre vásároltak étkezést, frissítőt, visszakérhetik ezek árát. Nagyon fontos, hogy megőrizzék azokat a bizonylatokat, amelyeket a vásárláskor kaptak, hiszen ezzel tudják bizonyítani a költségek felmerültét.

Kártalanításhoz való jog is megilleti a fogyasztókat, amely a repülőút távolságától függően 250-600 eurónak megfelelő összeg. Ez utóbbi kötelezettsége alól csak akkor mentesülhet a légitársaság, ha bizonyítani tudja (tehát nem csak hivatkozik arra), hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.

Sokan autóbusszal vagy taxival jutottak végül haza Budapestre. Mivel káruk keletkezett és a Ryanair nem szállította őket vissza, a hazautazás költségét is meg kell téríteni, amire ismét akkor van mód, ha a fogyasztó megőrzi azt a számlát-nyugtát.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint semmilyen vihar, műszaki hiba vagy egyéb körülmény sem mentesítheti a légitársaságokat attól, hogy utasaiknak segítséget nyújtsanak váratlan helyzet esetén és hazaszállítsák őket. Ha pedig erre nem került sor, vállalniuk kell a következményeket. A Szövetség azt javasolja a fogyasztóknak, hogy minél hamarabb nyújtsák be a Ryanairnél kárigényüket és ahhoz ne mulasszák el mellékelni a kárt igazoló bizonylatokat. Ha panaszuknak nem tesznek eleget, akkor indítsanak ingyenes békéltető testületi eljárást az ügyben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.