T úl korai megmondani, milyen hatása lesz a merényletnek a turizmusra – közölte hét végén az International Airlines Group (IAG) a múlt csütörtöki barcelonai terrortámadás kapcsán. A légitársaságok közül a legnagyobb barcelonai kitettséggel rendelkező vállalat felajánlotta az augusztus 20-ig barcelonai foglalással rendelkező ügyfeleinek, hogy térítésmentesen más dátumot választhatnak utazásukra. A TUI Group, Európa egyik legnagyobb turisztikai vállalata a hét végén azt közölte: „minden nyugodt”, közvetlenül a merénylet után nem érzékelhető keresleti visszaesés Spanyolországban. A TUI spanyol bevételeinek döntő többsége azonban a tengerparti nyaralásokból származik, így lehet, hogy meg sem érzi a cég a barcelonai utazásokban való visszaesést. A vezető légitársaságok nem változtattak menetrendjükön, nem számoltak be arról, hogy jelentős számú foglalást mondtak volna vissza az utasok.
A Bernstein elemzője, Richard Clarke azt mondta a Bloombergnek: a fő kérdés, hogy a merényletekkel csak Barcelonát kötik össze a fogyasztók, vagy esetleg olyan célpontokat is, mint Tenerife, Mallorca, Ibiza. Barcelona ugyanis jelentős, de nem a legnagyobb spanyol desztináció. Az amúgy is nehézségekkel küzdő államnak is fontos a kérdés: a Reuters adatai szerint az ország nemzeti össztermékének nagyjából 11 százaléka származik a turizmusból, évi 75 millió turistával Spanyolország a világ harmadik leglátogatottabb országa. Ráadásul eddig profitáltak a nemzetközi terrorhullámból, tavaly 10 százalékkal több turista érkezett Spanyolországba, mint egy évvel korábban. Angliából 3 millióval, Németországból és Franciaországból 2-2 millióval érkeztek többen – állítja az ország statisztikai hivatala.
A londoni merényletek után a brit turizmus nem esett vissza jelentősen, mivel a Brexit miatt gyengülő fontárfolyam növeli a külföldi devizák vásárlóerejét, és vonzóvá teszi a szigetországot a turisták szemében. A terrorhullám kezdete óta a franciáknál látható leginkább, hogy milyen veszteségeket okoztak az események – az ágazat épp kezdi kiheverni a 2015-ös merényleteket. Az Eurostat adatai szerint 2016 májusában 8 százalékkal kevesebb vendégéjszakát töltöttek el a külföldi turisták Franciaországban, mint 2015 azonos havában. A Le Figaro szerint a Párizst meglátogató francia és külföldi turisták száma 30 százalékot esett, az egész Ile-de-France régió turisztikai bevétele pedig 6,1 százalékkal csökkent tavaly 2015-höz képest. Az AFP szerint 2016-ban csak Párizs másfél milliárd eurót veszített el a terrorizmustól való félelem miatt, egész Franciaországba pedig 8,1 százalékkal érkezett kevesebb turista tavaly, mint egy évvel korábban. Idén év elején már lehetett érezni a franciáknál a talpra állást. 2016 utolsó negyedévében a francia statisztikai hivatal becslése szerint 4 százalékkal emelkedtek a turisztikai bevételek az egy évvel korábbihoz képest. A külföldi vendégéjszakák száma 2017 májusában 10 százalékot emelkedett éves bázison. Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a világ öt legnagyobb bevétellel rendelkező szállodalánca második negyedéves gyorsjelentésében mind kitért arra, hogy a francia turisztika kezd magára találni a terrorhullám óta. Ahogy múlik a terrortól való félelem, visszajönnek a turisták.
Még így sem Franciaország, hanem Törökország és Egyiptom vesztett a legtöbbet a nemzetközi terrorizmuson. A török GDP 2016 harmadik negyedévében 1,3 százalékkal csökkent, ennek egyik oka az orosz szankciók és a merényletek okozta turisztikai pánik. Az IMF becslése szerint a 2016-os bővülés 1 százalékponttal volt alacsonyabb a visszaesés miatt. Egyiptomban a szálláshelyek kihasználtsága a 2015-ös, átlagos 48,3 százalékról 2016-ra 22,5 százalékig esett. Itthon is érezhető az elutasítottság, a Netrisk biztosítási portál a Világgazdasággal közölte: hazai felmérésük szerint az elmúlt egy év terrorista merényletei miatt Egyiptom és Törökország az elutasított célpontok között szerepel. A magyar válaszadók 65 százaléka Egyiptomot, 49 százaléka pedig Törökországot eleve kizárja az opciók közül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.