Száz, de akár több ezer forint túlsúlydíjat is fizethetnek kilométerenként a vállalkozók egy-egy tehergépjármű után, ha a szerelvényeket úgy megpakolják, hogy azok össztömege meghaladja a jogszabályban előírtakat – derül ki a készülő jogszabályból. A tervezet részletesen leírja, hogy pontosan milyen esetekben tekintendők túlsúlyosoknak a járművek, egyebek között akkor is, ha a tengelyterhelésük meghaladja a 11,5 tonnát, ami a megengedett legnagyobb terhelés – az unió ennek „elbírását” írja elő a felújított főutak esetében.
A közlekedési hatóságok a járművek megállításával jelenleg is ellenőrzik a tengelyterhelést és az össztömeget. A hitelesített statikus mérlegekkel végzett mérés a kapcsolódó adminisztrációval együtt 25-40 percet vesz igénybe. A rendelkezésre álló ellenőri létszám miatt ez az ellenőrzési forma nem hatékony – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Ezért alakítják ki az új, a járművek megállítását már nem igénylő, automatikus mérőállomásokat. Ezek többségét a már meglévő útdíjellenőrzési portáloknál alakítják ki. A mérési pontokon olyan érzékelőket telepítenek, amelyek a járművek tengelyterhelését és össztömegét normál forgalmi körülmények között képesek mozgás, áthaladás közben meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, a rendszer a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. infrastruktúrájára kapcsolódva lekéri a járműről készített fényképet, amely alapján bírság szabható ki – magyarázta a tárca.
A mérőpontok kialakításával kapcsolatos munkálatok 2016 októberében kezdődtek, a 89 helyszín kialakítása a következő hónapokban befejeződik, az objektív bírságolásra alkalmas rendszer várhatóan 2017 szeptemberében indul. Az eddigi tapasztalatok szerint a rendszer megfelelő megbízhatósággal és pontossággal működik, ám idén bírságot még nem szabnak ki, helyette a szabályszegés tényéről értesítik majd az üzembentartót – emelte ki az NMF. Külföldi fuvarozókkal szemben – tekintettel arra, hogy a hazai járműnyilvántartás rájuk nézve nem tartalmaz adatokat – az objektív felelősségi alapon megállapítható szabályszegések esetén a helyszíni ellenőrzés keretében érvényesíthető, visszatérő járművel szemben az elkövetéstől számított 150 napon belül alkalmazható a szankció.
A beruházás néhány éven belül megtérülhet. Az említett jogszabálytervezethez készült hatástanulmány éves szinten 8 milliárd forintos bírságbevétellel számol, amellyel szemben a rendszer üzemeltetésének 2,2 milliárdos költsége áll majd. A 2018-as üzemeltetési költségeket betervezték a jövő évi központi költségvetésbe.
A közlekedésbiztonság és az utak védelmén túl azért is szükséges az új jogszabály, mert a szabálykövető fuvarozók versenyhátrányban vannak a szabályokat be nem tartó vállalkozókkal szemben, hiszen azok a megengedettnél nagyobb súlyú rakomány szállításával költséghatékonyabban tudnak működni.
A tengelysúlymérési projekt megvalósításának költségvetését a kormány 29,9 milliárd forintban határozta meg, amelyből 9,7 milliárd forint terhelte a tavalyi költségvetést, 20,2 milliárd forint pedig a 2017. évit. A tavalyi forrásokat teljes egészében kifizették, az idei 20,2 milliárdból 15 milliárd szerepelt a Közlekedési ágazati programok alcímen, a hiányzó 5,2 milliárd forintos forrást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezeten belüli átcsoportosítással oldotta meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.