A Tata Steel és a ThyssenKrupp vezetői által aláírt szándéknyilatkozat szerint az egyesülésük után létrejövő új, amszterdami székhelyű cég neve ThyssenKrupp Tata Steel lesz, ebben 50-50 százalékos részesedést szereznek a felek. Az ügylet zárását jövő év elejére teszik, ehhez azonban előbb Brüsszel jóváhagyását is meg kell szerezniük. A hírt jól fogadta a piac, a ThyssenKrupp árfolyama Frankfurtban 4, a Tata Steel Mumbaiban 2 százalékkal nőtt.
A cégek együttes gyártási kapacitása évi 21 millió tonna, az árbevétel pedig 15 milliárd euró körüli lesz, míg a piacvezető luxemburgi ArcelorMittal 40,2 millió tonnás kapacitással rendelkezik tíz európai országban. Az egyesülési tárgyalások már másfél éve zajlanak, s ennek is köszönhető, hogy a Tata Steel – eredeti szándéka ellenére – nem zárta be 2015-ben, az acélipari válság tetőzése idején a négyezer főt foglalkoztató a walesi Port Talbot-ban lévő gyárát, amelynek jövője a Daily Telegraph információi szerint a fúzióval hosszú távon rendeződik. Port Talbot lesz az egyike az új cég három gyártóközpontjának a hollandiai IJmuiden és a Ruhr-vidéki Duisburg mellett.
A két vállalat hasonló kultúrát és értékeket képvisel, s együtt hatékonyabban tudnak majd fellépni az erősödő acélpiaci versenyben – hangoztatta a Tata Steel elnöke, Natarajan Csandraszekaran. A ThyssenKrupp részéről Heinrich Hiesinger elnök hozzátette, hogy erős vállalatóriás születik, amely jobban tudja pozicionálni magát a piacon, és képes megtenni a szükséges szerkezeti átalakításokat. Erre szüksége is lesz, mivel az európai gyártókra állandó nyomást gyakorol az olcsó kínai konkurencia terjeszkedése, amelyet egyre magasabb védővámokkal sem tudnak kordában tartani.
Kína a világ legnagyobb acélgyártója, az évi 1,6 milliárd tonnás globális termelés mintegy felét adja, s az állami tulajdonú üzemek iparági források szerint jelentős ártámogatást élveznek, hogy el tudják helyezni árujukat a világpiacon. Ezzel viszont tönkreteszik versenytársaikat, különösen a magas költségekkel termelő európai és amerikai cégek szenvednek ettől. A Tata és a ThyssenKrupp előremenekül a fúzióval, amelytől éves szinten 400-600 millió eurós megtakarítást várnak, egyrészt az adminisztrációs párhuzamosságok megszüntetése, másrészt a kutatás-fejlesztési tevékenység összevonása révén. Emiatt leépítések is lesznek, a 48 ezer dolgozó közül csaknem négyezertől válhatnak meg, főként a vén kontinens országaiban lévő egységeiknél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.