BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kis haladék a biztosítóknak

A hírek szerint Brüsszelben meghallgatásra találnak a biztosítók kérései, és csak némi csúszással léphet életbe a biztosításközvetítői irányelv (IDD).

A hírek szerint Brüsszelben meghallgatásra találnak a biztosítók kérései, és csak némi csúszással léphet életbe a biztosításközvetítői irányelv (IDD), vagy legalábbis annak bizonyos részei – legalábbis erre lehetett következtetni Pandurics Anettnek, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) elnökének, a Magyar Posta Biztosító elnök-vezérigazgatójának szavaiból.

Bár az IDD-irányelv bizonyos előírásait, például a képzésre vonatkozó új szabályokat, szeptemberben már tárgyalta az Országgyűlés, a magyar jogrendbe való teljes átvezetés még nem történt meg. Ráadásul – emlékeztetett a szakember – bizonyos részletszabályokról még európai szinten sincs végleges megállapodás – márpedig az új elképzelések zökkenőmentes átültetésére legalább hat hónapra lenne szüksége a szakmának. A jelek szerint az Európai Parlamentben a biztosítási szakma képviselői ígéretet kaptak arra, hogy az új feltételek teljesítésére megfelelő türelmi idő áll majd a társaságok rendelkezésére.

Forrás: shutterstock

Pandurics Anett szerint a Szolvencia II. szabályozás hazai átültetése nagyon jól sike­rült a magyar biztosítási szakmának, ám az új szabályozásoknak – a csomagolt befektetési termékekre vonatkozó előírásoknak (PRIIPs), az IFRS-átállásnak és különösen az ügyféladatok kiemelt védelmét biztosító GDPR-szabályozásnak – való megfelelés rendkívül költséges, összetett (elsősorban informatikai) fejlesztéseket igényel. Korábban Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető igazgatója az MTI-nek nyilatkozva emlékeztetett: az IDD egyebek közt a nem életbiztosításoknál is egységesített írásos ügyfél-tájékoztató dokumentumot követel meg annak érdekében, hogy a választott biztosítás összhangban legyen az ügyfél igényeivel, kockázattűrő képességével és pénzügyi tájékozottságával. A tájékoztatásnak – az ügyfél kérésére – arra is ki kell terjednie, hogy az értékesítésért a biztosításközvetítőt milyen javadalmazás illeti meg.

A Világgazdaság kérdésére a Mabisz elnöke elmondta: komoly fenyegetésként élik meg a GDPR-szabályozást, hiszen a biztosítási ügyletekhez számos, az ügyfél vagyoni és egészségi állapotára vonatkozó adat tartozik. Annak dokumentálása, hogy ezek kezelése, illetve esetleges átadása csak és kizárólag úgy és olyan intervallumon belül történt, ahogy arra az ügyfél felhatalmazást adott, szintén bonyolult feladat lesz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.