BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brüsszel elé kerül a metrópályázat

Még no­vem­­berben megküldi Brüsszelnek az M3-as vonal pályázatát a fejlesztési tárca, az uniós testület ezután dönthet a beruházás 137,5 milliárd forintos támogatásáról.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) még novemberben kiküldi az Európai Bizottságnak az M3-as pályázatát – tájékoztatta a tárca a Világgazdaságot. A beruházást ugyanis a tervek szerint az Európai Unió támogatja 137,5 milliárd forinttal, de erről Brüsszelnek még döntenie kell.

Az NFM 2016 óta folytat egyeztetéseket a hármas metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciójának támogatási kérelméről az Európai Bizottsággal és annak műszaki tanácsadó szervezetével (JASPERS). Magyarország a JASPERS közreműködésével véglegesítette a nagyprojekt pályázati anyagát, a közelmúltban meg is érkezett a műszaki tanácsadó szervezet projekttel kapcsolatos támogató véleménye. Ennek birtokában küldi el tehát az NFM a metrópályázatot a következő hetekben az Európai Bizottságnak. A projekttel összefüggésben felmerülő kiadások a benyújtást követően lesznek elszámolhatók az unió felé. A JASPERS támogató véleménye jelentősen felgyorsíthatja az Európai Bizottság határozatának meghozatalát, de annak várható idejét még nem lehet megbecsülni – emelte ki a minisztérium.

Fotós: Kallus György

Mint ismert, november elején megkezdődött az M3-as felújítása az északi szakaszon, ha pedig az Európai Bizottság döntéséig fizetni kellene a kivitelezőt, azt az állam állja. „A kiadások fedezete Magyarország központi költségvetésében rendelkezésre áll” – emelte ki az NFM. A felújításról szóló támogatási szerződést a NFM és a BKV Zrt. képviselői még tavaly májusban aláírták, ennek értelmében a tárca a Kohéziós Alapból és a hazai költségvetési előirányzatból nyújt 137,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást. A rekonstrukcióval összefüggésben keletkező számlákat ebből a forrásból egyenlítik ki már jelenleg is – válaszolta lapunk kérdésére a BKV.

Eredetileg 125 milliárd forintot szántak az M3-as rekonstrukciójára, de később ezt – egy villamospálya-beruházásról lemondva – megfejelték további 12,5 milliárddal. Időközben azonban kiderült, hogy a három szakaszra bontott pályázatra érkező ajánlatok a 137,5 milliárdot is meghaladták, ami után úgy döntött a főváros, illetve a BKV, hogy csak egy, méghozzá az északi szakaszon kezdik meg a felújítást. Itt a vállalkozó a Strabag Építőipari Zrt., a szerződés nettó értéke 24,1 milliárd forint. A teljesítés határideje 2018. október 31., a forgalomba helyezésé november 30., valamennyi munka végső átadási határideje pedig 2018. december 31. Eközben az alagútban is folynak a munkák, itt a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. a nyertes kivitelező. A szerződés nettó értéke 47,8 milliárd forint, a 17,1 kilométeres vonalon valamennyi munkát 2020. augusztus 24-ig kell átadni.

A kifizetések mértéke és ütemezése a vállalkozási szerződésekben van rögzítve: az első kifizetés akkor esedékes, ha a tételesen meghatározott munkák teljesítésének értéke eléri a szerződéses ár 10 százalékát, ezt követően a kifizetés kéthavonta történik, műszaki ellenőr által tételesen is igazolt teljesítésigazolás alapján – tette hozzá a BKV.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.