A MÁSZ-tagoké a mintegy kétezer hazai töltőállomás több mint fele, ezeken keresztül jut el a vevőkhöz az országban eladott benzin háromnegyede és a gázolaj kétharmada, ez 2017-ben összesen 3,5 milliárd liter volt. A többi hajtóanyagot a nagy márkanév nélküli, úgynevezett fehér kutak forgalmazzák. Azért jut a fehéreknél sokkal nagyobb értékesítés a MÁSZ-tagokra Grád Ottó, a szövetség főtitkárának magyarázata szerint, mert míg az autópályák melletti, nagy forgalmú kutak meghatározó hányadát MÁSZ-tagok üzemeltetik, addig a fehér egységek inkább a kisebb településeken működnek, és fajlagosan kevesebbet értékesítenek.
A most kiadott MÁSZ-statisztika egyik szembeötlő adata, hogy a 98-as oktánszámú benzin piaca 92,8 százalékkal 243 ezer literre zsugorodott, vagyis már alig érzékelhető a vizsgált, 1,35 milliárd literes benzinpiacon. „Mostanra csak mutatóba maradt 98-as a kínálatban, főleg vidéki töltőállomásokon, de az idén várhatóan onnan is is eltűnik” – válaszolt a Világgazdaságnak Grád Ottó. A 98-as töltésére használt pisztolyokkal jellemzően majd 100-as, vagy annál magasabb oktánszámú és nagyobb arányban adalékolt prémiumbenzint lehet majd tankolni.
A prémiumbenzinek forgalma évről évre erőteljesen nő, tavaly mennyiségben 30,8 százalékkal lett nagyobb a MÁSZ-tagok kútjainál. A százalékban látványos növekedés azonban csak 83,4 millió literes eladást takar. Grád Ottó e szegmensben az idén is további mennyiségi bővülésre számít, de az százalékban elmaradhat a 2017-estől.
A benzin-kiskereskedelem uralkodó terméke a 95-ös minőség maradt. Ebből 2 százalékkal fogyott csak több, mint 2016-ban, de a teljes forgalom 1,27 milliárd liter volt. Szintén évek óta hízik a magasabb cetánszámú és jobban adalékolt prémiumdízelek piaca, azzal a különbséggel, hogy nincs mellette egy értékesítésből kiszoruló minőség. A prémiumdízel-szegmens 2017-ben 28,2 százalékkal lett nagyobb a 2016-osnál, de az így elért, közel 195 millió literes eladás itt is eltörpül a normál minőségéhez képest. Utóbbiból 1,93 milliárd liter fogyott, 1,4 százalékkal több, mint 2016-ban.
Grád Ottó az idén nem számít a hazai üzemanyag-kiskereskedelmet érintő nagyobb jogszabályváltozásra. A jövedéki adó várhatóan marad a mostani, alacsonyabb szinten, ha az olaj ára sem hagyja el a 60–70 dolláros sávot. Az érintett adó emelkedéséhez 50 dollár alatti ár kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.