BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állami tulajdonban maradhat a francia vasúttársaság

A francia kormány nyárig végre akarja hajtani az eladósodott állami vasúttársaság reformját, de nem tervez privatizációt – közölte Edouard Philippe miniszterelnök hétfőn. A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a 140 ezer francia vasúti dolgozó kivételezett helyzetét.

A francia kormány a munkajogi reformhoz hasonlóan, rendeletekkel, még nyárig végrehajtja a közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozott állami vasúttársaság (SNCF) reformját, de nem tervez privatizációt – közölte Edouard Philippe miniszterelnök hétfőn.

Ez nem az SNCF privatizációt előkészítő reform, az SNCF állami vállalat, amely közszolgáltatást lát el. A franciák kulturális örökségének része és az is marad

- hangsúlyozta a kormányfő.

A 140 ezer embert foglalkoztató francia nagyvállalat reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.

„Riasztó a helyzet, hogy azt ne mondjam, tarthatatlan. A franciák, akár vonattal járnak, akár nem, egyre többet fizetnek ezért a közszolgáltatásért, amely egyre rosszabbul működik” – tette hozzá Edouard Philippe.

Edouard Philippe francia kormányfő (b) és Elisabeth Borne közlekedési miniszter (j) ismerteti a vasúti reform részleteit a Matignon-palotában
Forrás: AFP / Eric Feferberg

A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a 140 ezer francia vasúti dolgozó kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik.

Az SNCF reformjáról tíz nappal ezelőtt bemutatott 43 pontos ajánlásban a kisebb, nem eléggé kihasznált és nem rentábilis vasúti útvonalak megszüntetése is szerepelt. Ez ellen a szakszerveteken kívül a vidéki városvezetők is tiltakoztak, ezért ezt a javaslatot a kormány elvetette és ígéretet tett arra, hogy egyetlen vonalat sem zárat be.

A miniszterelnök jelezte, hogy az őszi munkajogi reformokhoz hasonlóan, rendeleti úton kívánja az SNCF reformját végrehajtani.

„Gyorsan akarunk haladni, de nem akarjuk kihagyni az egyeztetést vagy a parlamenti vitát” – mondta a Edouard Philippe, kiemelve, hogy „a rendeleteknek elsősorban a technikai részekre kell vonatkozniuk.”

A rendeleti reformot engedélyező törvénytervezetet a kormány március 15-ig a parlament elé terjeszti, s a reform kulcsintézkedéseit nyárig életbe lépteti.

A szakszervezetek többsége tárgyalóasztalhoz ül a reformok megvitatására, de a rendeleti bevezetést provokációnak tekinti a kormány részéről. A legradikálisabb szakszervezet, a CGT már előzetesen egynapos országos tiltakozásra szólította fel a vasutasokat március 22-re.

Ugyanezen a napon, az 1968-as diáklázadások kezdetének ötvenedik évfordulójára hirdettek országos tüntetést a közalkalmazottak is, a rájuk vonatkozó reformok miatt. A többi szakszervezet kedden egyeztet arról, hogy csatlakoznak-e a sztrájkfelhíváshoz.

Emmanuel Macron megszerezte reformterveihez a franciák támogatását, a többség elégedett az elnök politikájával.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.