A francia kormány a munkajogi reformhoz hasonlóan, rendeletekkel, még nyárig végrehajtja a közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozott állami vasúttársaság (SNCF) reformját, de nem tervez privatizációt – közölte Edouard Philippe miniszterelnök hétfőn.
Ez nem az SNCF privatizációt előkészítő reform, az SNCF állami vállalat, amely közszolgáltatást lát el. A franciák kulturális örökségének része és az is marad
- hangsúlyozta a kormányfő.
A 140 ezer embert foglalkoztató francia nagyvállalat reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.
„Riasztó a helyzet, hogy azt ne mondjam, tarthatatlan. A franciák, akár vonattal járnak, akár nem, egyre többet fizetnek ezért a közszolgáltatásért, amely egyre rosszabbul működik” – tette hozzá Edouard Philippe.
A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a 140 ezer francia vasúti dolgozó kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik.
Az SNCF reformjáról tíz nappal ezelőtt bemutatott 43 pontos ajánlásban a kisebb, nem eléggé kihasznált és nem rentábilis vasúti útvonalak megszüntetése is szerepelt. Ez ellen a szakszerveteken kívül a vidéki városvezetők is tiltakoztak, ezért ezt a javaslatot a kormány elvetette és ígéretet tett arra, hogy egyetlen vonalat sem zárat be.
A miniszterelnök jelezte, hogy az őszi munkajogi reformokhoz hasonlóan, rendeleti úton kívánja az SNCF reformját végrehajtani.
„Gyorsan akarunk haladni, de nem akarjuk kihagyni az egyeztetést vagy a parlamenti vitát” – mondta a Edouard Philippe, kiemelve, hogy „a rendeleteknek elsősorban a technikai részekre kell vonatkozniuk.”
A rendeleti reformot engedélyező törvénytervezetet a kormány március 15-ig a parlament elé terjeszti, s a reform kulcsintézkedéseit nyárig életbe lépteti.
A szakszervezetek többsége tárgyalóasztalhoz ül a reformok megvitatására, de a rendeleti bevezetést provokációnak tekinti a kormány részéről. A legradikálisabb szakszervezet, a CGT már előzetesen egynapos országos tiltakozásra szólította fel a vasutasokat március 22-re.
Ugyanezen a napon, az 1968-as diáklázadások kezdetének ötvenedik évfordulójára hirdettek országos tüntetést a közalkalmazottak is, a rájuk vonatkozó reformok miatt. A többi szakszervezet kedden egyeztet arról, hogy csatlakoznak-e a sztrájkfelhíváshoz.
Emmanuel Macron megszerezte reformterveihez a franciák támogatását, a többség elégedett az elnök politikájával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.