India pénzügyminisztere február elején mutatta be az ország idei költségvetési tervét. Arun Dzsaitlei arról számolt be a parlamentnek, hogy az India átalakításával foglalkozó szervezet, a National Institution for Transforming India (NITI Aayog) fogja irányítani az ország mesterséges intelligenciával kapcsolatos programját. A Digitális India, az AI, a gépi tanulás, a 3D-s nyomtatás és más technológiák népszerűsítésére és elterjesztésére irányuló kormányzati keretprogramra 477 millió dollárt (120 milliárd forintot) fordíthatnak a 2018–2019-es időszakban.
Nagyon biztató, hogy a kormány elismeri a legmodernebb technológiák kutatásának szükségességét
– mondta Szubrat Kar, a videófelismerési platform, a Vidooly társalapítója. Hozzátette: a NITI Aayog támogatása lehetővé teszi számukra, hogy hazai technológiákat dolgozzanak ki, és csökkentsék külpiaci függőségüket.
A NITI Aayog vezetője, Amitabh Kant a digitális gazdaság élénkítésével kapcsolatban számos más kampányt levezényelt már, így a többi között a hatalmas biometrikus programot, az Aadhaart. Ez utóbbi a világ legnagyobb biometrikus adattára, hiszen tartalmazza lényegében az összes indiai lakos 12 számjegyű egyedi személyazonosító számát, demográfiai és biometrikus adatait. Amitabh Kant szerint
ezzel az adatbázissal az ország nemcsak a készpénz használatától vehet búcsút, hanem a bankkártyáktól és a pénzkiadó automatáktól is,
hiszen a lakosság az ujjlenyomatával is azonosíthatja már magát (ehhez az infrastruktúrát is jelentősen kellene fejleszteni – a szerk.). Az említett programok elindítása közben a tudományos szervezeteknek is el kell indítaniuk a kiválósági központokat (CoEs), be kell fektetniük a kutatásba, a képzésbe, a készségfejlesztés terén pedig kompetenciákat kell kialakítaniuk a digitális gyártás, az adatelemzés, a kvantumkommunikáció és a dolgok internete (IoT) területén.
Kérdés, hogy időben ébredt-e fel India. Globálisan ugyanis már több ország több millió dollárt költött az AI-programok kidolgozására. Az Egyesült Államok vezette ezt a trendet, ott ezen a területen már évtizedek óta valósulnak meg állami és magánbefektetések. Az elmúlt öt évben San Francisco vonzotta be az AI-ba érkező globális beruházások 41 százalékát a kínai Synced Review szerint. Ahhoz, hogy az Egyesült Államok verhetetlennek tűnjön a mesterséges intelligencia kutatása terén, erősen hozzájárul például a Stanford Egyetem és a Massachusetts Institute of Technology (MIT), valamint a világ legnagyobb technológiai cégei, a Facebook, az Amazon, az Apple és a Google.
Amerika mellé az utóbbi években kezdett szorosan felzárkózni Kína. India pedig a kínaiak példáját akarja lemásolni, ezért kérdéses, mennyire vihető sikerre a jelen helyzetben a terve, nincsen-e már túlzóan lemaradva a versenyben.
Kína már tavaly bemutatta 2030-ig szóló AI-fejlesztési tervét, amelyben a következő három évre vonatkozó konkrét célokat is felvázolta. Nemcsak a helyi szereplők – köztük a Baidu keresőóriás, a Didi Chuxing taxitársaság, az Alibaba internetes kereskedelmi cég és a Tencent – léptek be igen agresszívan az AI-piacra, hanem például a Google is létrehozott helyi laboratóriumokat az ázsiai országban. Azonban India sem szerepel feltétlenül rosszul. Az AI-t használó vállalatok több mint fele, 58 százaléka már a kísérleti és tesztelési projektek szintjén túllépve működik. Ugyanakkor az indiai ágazatot is olyan amerikai cégek dominálják, mint az Accenture, a Microsoft és az Adobe, amelyeknek ott van az innovációs központjuk.
Az elmúlt években Kína a világ legjobb AI-kutatói cégeit vonzotta magához. Felépült kétmilliárd dolláros befektetéssel a nyugat-pekingi AI-nek szentelt kutatópark, és több millió dollárt költöttek az egyetemek és magánvállalkozások együttműködésére. Ezért nem meglepő, hogy mára a kínai kutatóközösség sokkal erőteljesebb, mint az indiai. A kínai kormány GDP-jének 2 százalékát fordítja kutatásra, miközben India alig 0,6 százalékot. Ráadásul Indiában az AI csak most kezdett eljutni a tantermekbe, vagyis a területen jártas professzorok hiánya is nehezítheti az előremozdulást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.