A közúti, vasúti infrastruktúra fejlesztése terén kiemelkedő év volt a tavalyi, és a folytatás is elég ígéretes, hisz még csak néhány hónap telt el az idei évből, és már több utat és számos közlekedési infrastrukturális beruházást adtak át.
Egy ideje a magyar oldalról érkező autósok közvetlenül az R4-es autópályán haladhatnak tovább Kassa felé. Az év elején ugyanis átadták az M30-as Tornyosnémeti és az országhatár közötti szakaszát – mely a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megrendelésére készült –, és így a két éve átadott szlovák oldali gyorsforgalmi út kerülő nélkül kapcsolódik be a 3-as számú főútba. Az M30-as autópálya építése itt nem áll meg. A Miskolc–Tornyosnémeti közötti szakasz tavasszal megkezdődő építésének köszönhetően gyorsforgalmi kapcsolat jön létre az M3-as és Miskolc, valamint az országhatár között. Az 55-ös számú főút Mórahalmot elkerülő és a megyehatár közötti 15,7 kilométeres szakaszának szintén év eleji átadásával teljes és egységes főút jött létre száz kilométer hosszan Szeged és Baja között, és összeér a két város közötti kerékpárút is. Szintén az idén fejezték be a 21-es számú főút Szurdokpüspöki és Pásztó, valamint Pásztó és Mátraszőlős közötti szakaszának építését.
A múlt év egyik jelentős beruházása volt az M35-ös autópálya Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakaszának első, az év végén átadott szakasza. A további építkezéseknek köszönhetően várhatóan 2018 év végétől a Debrecen és Berettyóújfalu közötti teljes szakaszon kétszer két sávon közlekedhetnek majd az autósok. Az átadást követően 20 perccel hamarabb lehet elérni Berettyóújfaluig az M35-ös mostani végszelvényétől. A vállalt határidő előtt négy hónappal elkészült az M85-ös út Csornát elkerülő szakaszának második üteme, a kétszer két sávos utat szintén tavaly decemberben adták át. A beruházások sora pedig folytatódott. Február végén tették le annak a 34 kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi útnak az alapkövét, amellyel Zalaegerszeget bekötik a gyorsforgalmi úthálózatba.
A beruházás több ütemben zajlik. A munkálatok 2018 februárjában az M76-os Fenékpuszta (Keszthely) – Balatonszentgyörgy – M7-es autópálya közötti 8,6 kilométeres és a 76-os számú főút Alsónemesapáti Kertészház vendéglő – Zalaegerszeg Cserlapi csomópont közötti 1,5 kilométeres szakaszán kezdődtek meg.
A hídrekonstrukciós program keretében átépítették a rétszilasi Sárvíz-Nádor-csatornát keresztező vasúti hidat, valamint a Kapos felett átvezető tolnanémedi és pincehelyi vasúti hidat. A NIF arról tájékoztatta lapunkat, hogy az elmúlt évben további hat jelentős vasúti beruházás indult el, nettó 130 milliárd forint értékben, így például a Kelenföld–Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése. A korábban felújított Szajol–Püspökladány vonalszakasz folytatásaként, a Püspökladány–Debrecen közötti korszerűsítés első ütemében valósulnak meg a Püspökladány–Ebes vasúti vonalszakasz pályaépítési és biztosítóberendezés-tervezési és -kivitelezési munkái, ezek az elmúlt évben indultak, ahogyan a Budapest–Esztergom vonal kiegészítő biztosítóberendezési beruházását is tavaly kezdték el. Magyarországon újfajta közlekedés valósul meg azzal, hogy városi villamossal kötik majd össze Szegedet és Hódmezővásárhelyt, a tram-train kiépítésének kezdete szintén 2017 volt.
A GYSEV Zrt. arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy 2017-ben zárta le a központi forgalomirányító és központi forgalom-ellenőrző rendszer kiépítését magyarországi vonalhálózatán. A beruházásnak köszönhetően a GYSEV által üzemeltetett magyarországi vonalhálózat mind a 44 állomását egységes vasútüzemi felügyeleti rendszerbe integrálták, mely európai szinten is kiemelkedőnek számít. A modernizált forgalomirányításnak köszönhetően csökkent a vasúti közlekedés zavartatásának lehetősége. Az egységes forgalomirányító rendszer segítségével növekedhet a vasútvonalak átbocsátó képessége, valamint ritkulhatnak a késések. A projekt keretében korszerűsítették az utastájékoztatást is. A korábban szigetszerűen működő alkalmazásokat egy hálózati szintű, egységes rendszer váltotta fel. A kivitelezést a Prolan–Savaria konzorcium végezte. A projekt összköltsége mintegy 7,7 milliárd forint volt.
A kormányzat 2022-ig 2500 milliárd forintot szán a közúthálózat és mintegy 1500 milliárd forintot a vasúti hálózat korszerűsítésére, bővítésére. A források felhasználásával valamennyi megyei jogú várost bekötik a gyorsforgalmi utak hálózatába, minden autópálya eléri majd a határt, továbbá magas szintű útcsatlakozásokat létesítenek a kiemelt gazdasági térségek felé. Összesen mintegy 900 kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út épül 2022-ig. A tervek szerint az említett időszakban 900 kilométer vasútvonalat korszerűsítenek. A csaknem 7400 kilométernyi vasúti pályából mintegy 3000 kilométer a fővonal, de a mellékvonalakon is szükség van a hálózat fenntartására, korszerűsítésére. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.