BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A cégeladások lelki akadályai – túl a gazdasági racionalitáson

A hazai vállalkozások kétharmadának már tulajdonost kellett volna váltania, de legalább a cégértékesítési piacon kellene lennie.

Évekkel ezelőtt napvilágot láttak olyan publikációk, amelyek napjainkra jelentős mértékű cégeladási hullámot prognosztizáltak a kis- és középvállalati szektorban. Ennek okát a rendszerváltás környékén alapított cégek tulajdonos-cégvezetőinek nyugdíjkorhatárhoz érkezésében látták. Józan ésszel belegondolva ez az ok-okozati összefüggés kézenfekvőnek tűnik.

Amikor egy cég tulajdonosa belefárad a napi stresszbe, az embereivel, vevőivel, beszállítóival, hivatalokkal történő iszapbirkózásba, bizony egyre többször jut eszébe a kiszállás. Ennek a legmegnyugtatóbb módja a családon belüli utódlás. Ez azonban nagyon sok esetben nem járható út. Vagy azért, mert egyszerűen nincs utód, vagy azért, mert az ifjú vagy alkalmatlan, vagy egészen más elképzelései vannak a jövőjéről, esze ágában sincs átvenni a cég irányítását.

Az említett megfontolások valóban abba az irányba mutatnak, hogy a hazai vállalkozások kétharmadának már tulajdonost kellett volna váltania, de legalább a cégértékesítési piacon kellene lennie.

Ennek azonban nem sok nyomát látjuk. Vajon mi lehet ennek az oka?

A menedzsmenttudományok napjainkra eljutottak annak felismeréséig, hogy az alkalmazottak nem kezelhetők robotként. Érzéseik, érzelmeik, vágyaik, félelmeik vannak, amelyek bizonyos helyzetekben az elvárttól eltérő reakciókra sarkallhatják őket. A puszta pénzkeresésen kívül akár más motivációik is felszínre kerülhetnek.

Habár erről sokkal kevesebb szó esik, de talán nem okoz nagy meglepetést az a kijelentés, hogy nemcsak az alkalmazottak, de bizony a tulajdonos is ember. Az ő különböző problémákra adott válaszreakcióit sem mindig lehet gazdasági számítások alapján megjósolni.

Gyakran az ő döntéseiben is jelentős az érzelmek szerepe. A saját alkotásának, cégének eladása pedig kiemelten ilyen terület.

A saját vállalkozás létrehozása és éveken, évtizedeken át történő fenntartása, fejlesztése tűzön-vízen át olyan erős érzelmi kapcsolatot hoz létre az „alkotás” és az „alkotó” között, ami nagyon megnehezíti a tulajdonos-cégvezetőnek az esetleges exitet.

Fotó: AFP

Már összefonódott a saját személyes múltja és jelene a munkájával, a munkahelyével. Egyszerűen azonosítja magát a vállalkozásával. Nem X. Y.-ként tekint magára, hanem a cég tulajdonosaként.

Ő nem egy ember, hanem A Főnök. Amint megválik ettől a pozíciótól, sérül az egója.

Mások példáján már egészen biztosan látta, és a saját esetében is joggal sejtheti, hogy a munkatársak, ismerősök felől érkező pozitív megnyilvánulások döntő többsége nem a személyének, hanem a pozíciójának szól. Az eddig alázatosan gazsuláló emberek már elfordítják a fejüket az utcán. A haverok egy része is elmaradozik. Gyakorlatilag A Főnökből egyszerű átlagemberré válik egy pillanat alatt. Ezzel szembesülni rendkívül kellemetlen érzés.

A következő megoldandó probléma, hogy mihez kezdjen a hirtelen nyakába szakadó szabadidővel és pénzzel, mihez kezdjen saját magával.

Ezekre a kérdésekre egyetlen tanácsadó cég sem segít megtalálni ügyfeleinek a megnyugtató válaszokat. Mindegyik a gazdasági matekra helyezi a hangsúlyt. A tartozik-követel oldalak rideg józanságára. A vételi oldalon ez rendben is van. Ott többnyire elhanyagolható az érzelmi motiváció.

A területen tevékenykedő szakértőknek érdemes erre is figyelniük. Megfelelő eredmény akkor érhető el, ha a tanácsadó egyszerre képes magas szinten megfelelni a jogi, pénzügyi és gazdasági elvárásoknak, otthonosan mozogni a világ cégpiacain, és komplex, érzékeny és emberközpontú szolgáltatást tud biztosítani.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.