A megkérdezett kisvállalkozók 98 százaléka internetezik rendszeresen, 46 százalék okostelefonon, 54 százalék asztali gépen. Az építőipari szakemberek 79 százaléka használ mobilinternetet, 85 százalékuk okostelefont. A válaszadók mindössze 11 százaléka rendel interneten építőanyagot, azonban szerszámot 72 százalék rendelt már online.
„A mobiltelefon, a mobilinternet az építőiparban is megkönnyítette a digitális eszközök elterjedését. Sokan egyszerűen átugrották a számítógépet, és a mobiltelefon az első informatikai eszköz amit használnak. Mobilon böngésznek, e-maileznek, készítenek képeket a munkáikról és mutatnak referenciát a megrendelőknek” – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.
A megkérdezettek 75 százalékának nincsen weboldala. Többségüknek azért, mert úgy érzik nem kell, van elég megrendelésük így is. 28 százalék regisztrált valamilyen online szakemberajánló oldalon, 11 százalék pedig tervezi ezt.
Markovich Béla szerint ez óriási hiba. Ugyanis az építőipar bővülésekor, vagyis éppen most kellene fejleszteni például a digitális képességeket. Ez ugyanis versenyelőnyt jelenthet, főleg amikor lassul az ágazat. Azonban akkor már késő fejlesztésekbe kezdeni.
A digitális eszközök terjedését hátráltatja az is, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketing eszköz.
Mindössze a válaszadók 12 százaléka jut az internetről megrendeléshez. A válaszadók 93 százaléka megrendelők, valamint 61 százalékuk más szakember ajánlásai révén jut munkához.
A válaszadók 75 százaléka szokott referenciát mutatni a megrendelőknek, amit 46 százalékuk e-mailen küld, 60 százalék pedig a telefonján mutatja meg a korábbi munkákról készített képeket. Mindössze 16 százalékuk mutat nyomtatott fényképeket.
A megkérdezett vállalkozások 43 százaléka készít szövegszerkesztővel árajánlatot, amit kinyomtatva ad a megrendelőnek. 39 százalék küldi el az e-mailhez csatolva, 37 százalékuk pedig egyszerűen e-mailt ír ajánlatként.
Azonban az építőipari vállalkozások 20 százaléka szóbeli, 17 százalékuk kézzel írt, 3 százalék pedig sms-ben írt ajánlatot ad.
A vállalkozók 37 százalék tartja elképzelhetőnek, hogy robotok építik a házakat. A feladat, amit a többség rábízna egy robotra, a falazás, betonozás, vakolás, anyaghordás.
„Sokan nem is hinnék, de például falazó robot már létezik, óránként mintegy ezer tégla lerakására képes. Sőt, már lehet épületeket nyomtatni, ami kiváltja a falazást. Azonban még jó időbe telik ezeknek a technológiáknak az elterjedése. Előbb kell félni a digitálisan érett konkurensektől, mint a robotoktól. Jó eséllyel a digitálisan érett építőipari vállalkozások fogják elhalászni a legjobb megrendeléseket, és valószínűleg ők fogják megvenni később a robotokat, hogy hatékonyabbá tegyék a munkát” – vélekedett Markovich Béla.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.