BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Robotoktól tart az építőipar

Az építőipari vállalkozások többsége még digitálisan éretlen, de egyre többen használnak internetet és informatikai eszközöket. Minden harmadik építőipari szakember félti a munkáját a robotoktól, mégis sokan adnák robot kezébe a munka nehezebb végét – derül ki a Mapei Kft. friss felméréséből, melyben 230 építőipari kisvállalkozót kérdeztek.

A megkérdezett kisvállalkozók 98 százaléka internetezik rendszeresen, 46 százalék okostelefonon, 54 százalék asztali gépen. Az építőipari szakemberek 79 százaléka használ mobilinternetet, 85 százalékuk okostelefont. A válaszadók mindössze 11 százaléka rendel interneten építőanyagot, azonban szerszámot 72 százalék rendelt már online.

„A mobiltelefon, a mobilinternet az építőiparban is megkönnyítette a digitális eszközök elterjedését. Sokan egyszerűen átugrották a számítógépet, és a mobiltelefon az első informatikai eszköz amit használnak. Mobilon böngésznek, e-maileznek, készítenek képeket a munkáikról és mutatnak referenciát a megrendelőknek” – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.

Nincs piaci kényszer a fejlesztésre

A megkérdezettek 75 százalékának nincsen weboldala. Többségüknek azért, mert úgy érzik nem kell, van elég megrendelésük így is. 28 százalék regisztrált valamilyen online szakemberajánló oldalon, 11 százalék pedig tervezi ezt.

A digitalizált társaságok szerint bőven megtérül a befektetés
Fotó: Shutterstock

Markovich Béla szerint ez óriási hiba. Ugyanis az építőipar bővülésekor, vagyis éppen most kellene fejleszteni például a digitális képességeket. Ez ugyanis versenyelőnyt jelenthet, főleg amikor lassul az ágazat. Azonban akkor már késő fejlesztésekbe kezdeni.

A digitális eszközök terjedését hátráltatja az is, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketing eszköz.

Mindössze a válaszadók 12 százaléka jut az internetről megrendeléshez. A válaszadók 93 százaléka megrendelők, valamint 61 százalékuk más szakember ajánlásai révén jut munkához.

„Képmutatás” minden formában

A válaszadók 75 százaléka szokott referenciát mutatni a megrendelőknek, amit 46 százalékuk e-mailen küld, 60 százalék pedig a telefonján mutatja meg a korábbi munkákról készített képeket. Mindössze 16 százalékuk mutat nyomtatott fényképeket.

A megkérdezett vállalkozások 43 százaléka készít szövegszerkesztővel árajánlatot, amit kinyomtatva ad a megrendelőnek. 39 százalék küldi el az e-mailhez csatolva, 37 százalékuk pedig egyszerűen e-mailt ír ajánlatként.

Azonban az építőipari vállalkozások 20 százaléka szóbeli, 17 százalékuk kézzel írt, 3 százalék pedig sms-ben írt ajánlatot ad.

Előbb kell félni a digitálisan érett konkurenstől, mint a robotoktól

A vállalkozók 37 százalék tartja elképzelhetőnek, hogy robotok építik a házakat. A feladat, amit a többség rábízna egy robotra, a falazás, betonozás, vakolás, anyaghordás.

„Sokan nem is hinnék, de például falazó robot már létezik, óránként mintegy ezer tégla lerakására képes. Sőt, már lehet épületeket nyomtatni, ami kiváltja a falazást. Azonban még jó időbe telik ezeknek a technológiáknak az elterjedése. Előbb kell félni a digitálisan érett konkurensektől, mint a robotoktól. Jó eséllyel a digitálisan érett építőipari vállalkozások fogják elhalászni a legjobb megrendeléseket, és valószínűleg ők fogják megvenni később a robotokat, hogy hatékonyabbá tegyék a munkát” – vélekedett Markovich Béla.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.