A Wirtschaftswoche hírportálján közölt beszámoló szerint az amerikai elnök a francia államfőnek elmondta, hogy kereskedelempolitikáját a luxusautókat gyártó német cégek kiszorításának rendeli alá, és
nem nyugszik, amíg el nem tűnnek a Mercedes-Benz kocsik a New York-i Fifth Avenue sugárútról.
Az előző héten utasította is a kormányzat illetékeseit, hogy az acélra és az alumíniumra nemzetbiztonsági okra hivatkozva kivetett védővámok mintájára vizsgálják meg, hogy a személygépkocsik importja veszélyezteti-e országa biztonságát.
Az Európai Unió (EU) autóiparát így 25 százalékos vám fenyegeti az amerikai piacon, amelyre valamennyi tagállam közül Németország szállítja a legtöbb kocsit – tette hozzá a Wirtschafstwoche.
Felidézték, hogy Donald Trump indulata a német autógyártókkal szemben nem új. Hivatalba lépése előtt, 2017 januárjában egy interjúban kifejtette, hogy a Fifth Avenue-n minden ház előtt Mercedesek állnak, a német utakon viszont nemigen látni Chevrolet kocsikat, ami azt mutatja, hogy a két ország autóiparának kapcsolata olyan, mint egy egyirányú utca. Mint mondta, a szabadkereskedelem híve, de nem minden áron.
Imádom a szabadkereskedelmet, de okosan kell kereskedni, hogy fair legyen
- fogalmazott.
Donald Trump felfogása szerint egyszerű oka van annak, hogy Németországban kevéssé kelendőek az amerikai autók, Amerikában pedig sok a német kocsi: az EU-ban 10 százalékos vámot kell fizetni az amerikai gyártmányok importjáért, az EU-ban gyártott autókat viszont csupán 3 százalékos vám terheli az Egyesült Államokban.
Arról azonban megfeledkezik az amerikai elnök, hogy a vám független a gyártótól – emelte ki a Handelsblatt, rámutatva, hogy az Amerikában gyártott BMW X5 vagy Mercedes-Benz GLE városi terepjárók után is meg kell fizetni a 10 százalékos vámot az EU-ban, de ezek az kocsik mégsem porosodnak a németországi autószalonokban.
Hozzátették, hogy az ifo müncheni gazdaságkutató intézet számításai szerint a 25 százalékos vám 5 milliárd euró (1600 milliárd forint) költséget okozna a német autógyártóknak, ami 0,16 százalékkal visszavetné a hazai összterméket (GDP).
Egy ilyen vám miatt Németország szenvedné el a legnagyobb veszteséget – húzta alá Gabriel Felbermayr, az intézet külkereskedelemmel foglalkozó részlegének vezetője.
Az amerikai elnököt ez nem érdekli – írta a Wirtschafstwoche, idézve az Autodata nevű iparági piackutató cég adatait, amelyek szerint a német cégek az Egyesült Államokban értékesített kocsik 70 százalékát nem helyben gyártják, vagyis keményen sújtaná őket a Washingtonban tervezett védővám.
Mivel azonban tíz autó közül három mégiscsak a helyi üzemekben készül – a Daimler esetében például a GLE mellett a GLS városi terepjáró és a C-osztály modelljei is -, a Mercedes-Benzek továbbra is hozzátartoznak majd a Fifth Avenue látképéhez – áll a német gazdasági hírmagazin összeállításában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.