BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Filmszínházláncot is vesz az Amazon

Az e-kereskedelmen túllépve számos új szolgáltatással próbál piacot hódítani az Amazon. Amerikában moziláncot vesznek, Angliában a biztosítási piacot célozták meg.

Új területeken próbálkozik az Amazon, amely a saját film- és sorozatgyártó üzletágához mozihálózatot is vásárolna. Az Egyesült Államok legnagyobb, független és külföldi alkotásokat vetítő hálózatát, a Landmark Theaterst szemelték ki maguknak. A több mint félszáz mozikomplexumban 268 vásznon filmeket vetítő Landmark tulajdonosainak nem sürgős az eladás, főként ha azt nézzük, hogy az internet világát filmekkel elárasztó Netflix is a kérők között szerepel a Bloomberg értesülései szerint.

Az Amazon azzal, hogy tavaly 13,7 milliárd dollárért megvette a Whole Foods élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatot, gyökeret eresztett a fizikai világban is.

Az annak idején online könyváruházként induló cég húsz egységből álló könyvesbolthálózatot is kialakított mára, s most a mozizáshoz kapott kedvet, hogy legyen olyan közösségi tere, ahol az általa gyártott és megvásárolt filmeket be tudja mutatni. A Landmark filmszínházai a luxuskategóriát képviselik, központi fekvésűek, és éttermek, kávézók is csatlakoznak hozzájuk. Egy bökkenő azért még akad: a filmipar vertikális terjeszkedését tiltó 70 éves Paramount-törvényt kell eltörölni, amely eddig a verseny jegyében megtiltotta, hogy filmstúdiók saját mozikat üzemeltessenek. Washington azonban a hónap elején jelezte, hogy kész nyugdíjazni ezt a jogszabályt.

Az e-kereskedelem legnagyobb globális szereplője minden olyan területen szerencsét próbál, ahol nagy nyereségre tehet szert
Fotó: AFP

Az Amazon a brit biztosítási piacra is szemet vetett, és saját ár-összehasonlító portál indítását tervezi. A cég már javában tárgyal a biztosítótársaságokkal termékeik terjesztéséről, ami aggodalommal tölti el a piacon jelen lévő nagy közvetítőket. Az Amazon beköltözik a brit otthonokba, s ha kedvező csomagot tud kínálni, akkor a biztosítási piac erőviszonyait is gyökeresen át tudja alakítani – írja a The Guardian. A cég a kiterjesztett gyártói garanciabiztosítás, az Amazon Protect révén már jelen van a brit otthonokban is, és felhasználói oldalról logikus lépés lehet, ha a ház és a vagyontárgyak védelmét is rá bízzák. A siker persze nincs garantálva: a Google például az Egyesült Államokban és a briteknél 2016-ban elindította a pénzügyi szolgáltatásokat összehasonlító portálját, ám egy év múltán a gyér látogatottságra hivatkozva már be is zárta őket.

Eu­rópában a szigorú szabályozás és a magas tőkekövetelmények miatt az e-kereskedelmi cégek megfontoltan bővítik kínálatukat pénzügyi szolgáltatásokkal, de egy biztosítási portál üzemeltetése túl nagy kockázatot nem hordoz.

Noha Jeff Bezos Amazon-vezér és Donald Trump elnök közismerten nem esznek egymás tenyeréből, a kínaiak elleni fellépés összehozta őket. Az amerikai e-kereskedelmi cégek nyomására a külügyminisztérium azt tervezi, hogy megfizetteti a külföldi postavállalatokkal az interneten, döntően a Távol-Keletről rendelt kisebb küldemények kézbesítésének teljes költségét, hogy az ne terhelje az adófizetők pénzéből fenntartott U. S. Postal Service-t. Az olcsóbb kézbesítés miatt versenyelőnyben van a külföldi konkurencia, ami mind Washington, mind az amerikai online boltok szerint fenntarthatatlan. A kormányzat a hazai és a küldő ország vámszerveit a küldemények fokozottabb ellenőrzésére is felszólítja, hogy a csempészetet közös fellépéssel visszaszorítsák.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.